Chrysler Stratus 2.5i 24V LX (2000)

autoreview

Chrysler Stratus

Signalement

UitvoeringStratus 2.5i 24V LX
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf205.000 km
KM-stand laatst335.250 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 218.000 km

De reden van aanschaf van mijn Stratus is/was de volgende:
# goede ervaring met het merk.
# comfortabele auto
# voor relatief weinig geld een zeer complete auto
# relatief lage onderhoudskosten, was ook mijn ervaring met vorige auto van het zelfde merk.( veel onderdelen zijn op de vervangingsmarkt/autodemontage bedrijven te verkrijgen)
# soepele motor (2,5 liter)

Van de zomer deze Stratus aangeschaft i.v.m. dat mijn Neon min of meer op was. En dat mag na ruim 250.000 km met weinig onderhoud.
Na zoek tocht op en bij diverse sites mo.a. van autoweek, was mijn keuze wederom gevallen op het merk Chrysler i.v.m. prijs/kwaliteit/prestaties.
Mijn wensen/eisen lijstje bevatte de volgende items:
# automaat
# auto moet geschikt zijn voor lange afstanden
# motor moet geschikt voor lpg-g3
# veel comfort zoals o.a. cruise control, airco, verwarmde en elektrische spiegels

Gezien mijn geringe budget leek deze opgave onmogelijk, maar doordat de dollar laag staat en om de één of andere reden Amerikanen niet in trek zijn op de tweedehands automarkt kwam wederom wer bij het merk Chrysler terug.
Geen enkel Europees merk kan prijs/comfort/grootte/leeftijd bieden voor de prijs van mijn Stratus.(€ 4750,--).
Je kunt de Status gerust vergelijken met een Audi A6 om wat te noemen.

Mijn Stratus had al behoorlijk wat ervaring maar gezien de bekende onderhouds historie, indruk van de garage, vorige eigenaar en staat van auto durfde ik deze auto wel te kopen. Om een voorbeeld te noemen hoe zorgvuldig de vorige eigenaar is geweest het volgende:
# reserve nummerplaat in plastic verpakt en houders aan de binnenkant van de koffer bak gemaakt voor het opbergen van deze reserve plaat.
# reserve nippels voor het gas keurig opgeborgen in de kofferbak d.m.v. perfect zelf gemaakte houders, enz., en dit alles rammelvrij.
# orginele verpakking van o.a de dakdragers, verpakking van orginele autoradio, reserve spatlappen, enz.
Kortom de vorige eigenaar heeft mijn Stratus met liefde behandeld. Dit alles geeft een vertrouwde indruk evenals de informatie die vorige eigenaar heeft verstrekt over deze auto.

Een dag na aanschaf, moest ik voor mijn werk, direct een eind Duitsland in. Geweldig wat een comfort, wat een soeplesse v.d. motor, enz. Maar ook heb ik toen zeer degelijke indruk gekregen van de auto.
Prettig cruise met relatief hoge snelheden, regelmatig boven de 160 km, redeljk verbruik (1:8/9).

De auto is zeer kompleet en dat is een genot. Zeker nu het wat kouder wordt geniet ik elke dag van de stoelverwarming.
Kortom tot op heden nog geen moment spijt gehad van de aanschaf van deze auto. Heb voor aanschaf van deze auto nog enkele Stratussen gereden met een 2.0 automaat. Geen verkeerde auto maar de 2.5 automaat rijdt wel een heel stuk soepeler dan genoemde 2.0 motor.
Een revieuw van een Stratus 2.0 automaat staat een dergelijke opmerking vermeldt.

Mijn volgende auto wordt zeker weer een auto van het merk Chrysler, maar ik hoop dat dit nog een hele tijd duren, want deze auto bevalt mij zeer goed.
Ik hanteer de regel dat ik pas een auto vervang indien onderhoudsonkosten niet meer in verhouding en kwaliteit van de auto zijn.

PROBLEMEN

  • 218.000 km

geen

ervaring

  • 253.000 km

Na 50.000 km na aanschaf, in ongeveer 3/4 jaar, zijn min ervaringen nog steeds zeer goed.
Tot nu toe enkel maar kosten gehad zoals olie verversen, incl. adaptief tebescherming v. de zuigers (slik 24)i.v.m rijden op lpg.
Dit adaptief heeft naast bescherming een bijkomend voordeel op het gebruik v.d. brandstof. Het is nl. mogeljk om bij een rustig rijstijl 1:10 te halen op lpg.
Naast olie verversen heb ik de bougies vervangen, een helse klus.
Momenteel komt er klein onderhoud zoals, nieuwe remmenblokken en schijven voor. Het membraam v.d. lpg-installatie dient ook op korte termijn vervangen te worden. De stappenmotor heb ik laatst moeten reinigen i.v.m. vervuiling.

Rijd regelmatig in Duitsland met soms zeeer hoge snelheden van rond de 200 km. De auto geeft dan geen krimp, blijft soepel en ligt rijden, niks geen zenuwachtigheid. wel rijdt de auto bij zulke snelheden op benzine.

Nogmaals tot op heden een hele fijne, betrouwbare, en redelijk voordelige auto.

huidige stand van zaken

  • 310.000 km

De auto heeft kort gelden een APK en groot onderhoud gehad. De rekening was pittig maar als je goed op de keeper beschouwd zijn er enkel maar slijtage onderdelen vervangen.
De volgende onderdelen zijn vervangen:
# remblokken, schijven waren nog goed.
# distributieriem en waterpomp
# stabilisatorstangen voor
# stabilisatorstangen achter
# stuurkogel
# fuseekogel
# kruassensor
# grote beurt
# verdelerkap en bougie kabels
# stappenmotor gasinstallatie en reinigen verdeelhuis gasinstallatie
In totaal € 3100,--. Lijkt zo op het eerst gezicht veel maar als ik in ogenschouw neem dat ik ruim een ton zonder kosten heb gereden dan is een normaal totaal bedrag. Dan heeft een 10.000km beurt gemiddeld € 310,-- gekost en dat is weer een normaal bedrag tegenwoordig.
Na deze beurt heeft de auto nog nooit zo goed gereden, ook is de auto voordeliger gaan rijden. Rijd nu gemiddeld 1:9½ en dat is geen verkeerde waarde op gas. Laatst zelfs 1:10,4!
Ga steeds meer van de auto genieten en raak ook steeds meer gehecht aan de auto. Wil er nog minimaal een ton verder mee rijden en dat lijkt te gaan lukken.
De stoelen behoeven nog geen ingreep te hebben m.b.t. opvulling of iets dergelijks.
Heb al diverse auto's gehad, Volvo 340 op gas, Bx-en op diesel en gas, Partner op gas, Kangoo op gas(waardeloze auto), MB A op diesel(zeer duur in onderhoud en niet echt degelijk), Chrysler Neon op gas(prima en snelle auto) en dan nu de Chrysler Stratus op gas.

Verders vind ik dat de auto een mooie ingetogen uitstraling heeft, komt waarschijnlijk ook door de kleur.

Kortom ben zeer tevreden over mijn Stratus.

nieuwe dempers

  • 325.000 km

Na ruim 320.000 km waren alle 4 dempers versleten, het waren nog de v.d. fabriek af geleverde dempers. Monroe dempers laten monteren, was voor € 600,-- rondom klaar.
Heb dit door een andere garage laten doen. Heb besloten om naar een andere te gaan gezien de prijsstelling v.d. vorig garage.

De auto rijdt weer als nieuw. Gemiddeld verbruik v.d.auto op gas is 1:8,5/9, totaal geen gekke waarden.

Ben nog steeds verliefd op de auto en hoop er nog vele probleemloze kilometers mee te kunnen rijden.
Eigenlijk mijn eerste auto die mij zo veel plezier geeft.

nieuw hart

  • 335.000 km

de auto ging steeds beroerde lopen, na testen kwam het volgende aan de orde. Helaas niet de bougies, maar de motor loopt op 5 cylinders, versleten/ingebrande kleppen. Informatie leerde dat een revisie op ongeveer € 4500,-- uit zou komen. mijn eerste reactie was, afscheid nemen en zoeken naar een ander. Per toeval kwam ik een advertentie van Jeep Parts te Valkenburg op marktplaats tegen en zij konden mij een motor voor de Stgratus aanbieden voor € 750,-- met maar 68.000 km. ervaring. Deze gekocht en wordt volgende week ingebouwd.
Kan gewoon geen afscheid nemen v.d., rijdt zo comfortabel en is van alle gemaken voorzien.
Hoop nog jaren plezier te hebben van deze auto.

overleden

  • 335.250 km

Vrijdag 1 oktober 20101 is mijn Stratus overleden.
Na hoop te hebben gekregen met de bestelling van de nieuwe/ruil motor, reed ik in Vlaardingen en hoorde bij het weg rijden van het stoplicht plonk. Mijn eerste reactie was direct ik hoop niet dat het is wat ik denk. Maar helaas het was de versnellingsbak.
De auto per direct ingeruild.
Het is, helaas, geen Chrysler geworden. Was niet te vinden in de directe omgeving.
Het is een Volvo S70 TDI automaat geworden.
Mijn eerste indruk van deze auto is erg degelijk, een geheel ander comfort, maar wel erg voordelig in verbruik.
Maar nogmaals het afscheid deed wel pijn.
De Stratus heeft mij altijd met erg veel comfort en rust gebracht waar ik naar toe moest.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.