Volkswagen Touran 1.4 16V TSI 170pk Highline (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Touran 1.4 16V TSI 170pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 93.800 km |
ERVARINGEN
- 30.039 km
In januari 2008 hebben we onze Renault Grand Tour ingeruild voor een Touran. Lange tijd gewijfeld tussen de Touran en de S-max. De TSI-motor en de derde zitrij hebben de doorslag gegeven.
De belangrijkste reden om over te stappen naar een MPV was een derde zitrij, deze is bij de Touran ook tevens goed te benaderen (bij de Ford S-max 3e zitrij slecht toegankelijk).
Na proef gereden te hebben in een 1.4 TSI waren we overtuigd van deze fantastische motor. De proefrit hebben we ook bewust gemaakt in een DSG, en dit reed echt super. Het moest dus ook een 1.4 TSI DSG worden.
Wij hebben gekozen voor een 1.4 TSI (125kw, 170 pk) DSG Highline Business in de kleur Deep Black.
Daarnaast nog gekozen voor de volgende opties:
- Nardo velgen (sportonderstel 15mm verlaagd)
- Licht- en zichtpakket (coming- en leaving home, regensensor, automatisch dimmende binnenspiegel),
- Schuifkanteldak
- Xenonverlichting
- Park-assist
- Lederen bekleding (antraciet)
- 2 stoelen op de 3e zitrij (leer)
- USB-aansluiting
Verder de volgende zaken toegevoegd:
- Bluetoothadapter die je in de deskmount kunt klikken, 3C0051435PA
- Sunnyboy voor achterdeuren, zijramen en achterruit
De auto is 19 maart 2008 geleverd, de aflevering verliep vlot. De Touran bevalt tot heden uitstekend. Totaal geen spijt van de DSG, schakelt super, rijdt fijn.
Iedereen is verbaasd over het vermogen van deze TSI.
-> Verbruik
Het verbruik op de eerste 900 kilometer ligt op 1:11,8
-> RNS 300
De RNS 300 i.c.m. de USB-stick bevallen super. De 8 luidsprekers voldoen prima, er zit naar mijn mening een fantastisch geluid in. De USB-stick werkt super, 6 mappen met elk 100 nummers zijn eenvoduig af te spelen. Zonde dat niet de titel van de cd en/of artiest in het display worden afgebeeld. De RNS 300 is na een tijdje in gebruik te hebben zeer goed te bedienen.
Het enige nadeel wat ik tot nu toe ervaar is dat je de navigatiestem niet helemaal kunt uitschakelen.
-> Xenonverlichting
De Xenonverlichting geeft een zee van licht, de opbrengst is groter. Helemaal fantastisch zijn de meedraaidende koplampen en de verlichting die aangaat wanneer je een bocht bij een lagere snelheid maakt, dan wel het knipperlicht aandoet.
Vooral bij het nemen van een afrit van de snelweg kun je dit zeer mooi zien.
-> Parkassist
Inparkeren werkt mooi maar zelf kun je het in een kleiner vak. Had het genomen voor de sensoren voor en dan zit er ook automatisch parkassist bij. De sensoren voor en achter werken goed.
-> DSG
Zoals reeds eerder geschreven in deze review totaal geen spijt van deze automaat. Schakelt in D bij weinig gas snel over. Bij 50 km rijd je al in de 5. Verbuik is dan ook 1:20. Wanneer je de gaspedaal verder intrapt trekt die goed door. De tiptronic stand slechts 1 keer gebruikt. De S (sport) nog niet gebruikt, wil de auto eerst inrijden.
-> Schuifkanteldak
Is eenvoudig te bedienen en geeft fijn frisse lucht. Sommige vinden het overbodig maar vind hetzelf super. Is ook eenvoudig te sluiten met de afstandsbediening wanneer je vergeten bent het dak dicht te doen.
-> 2 stoelen derde zitrij
De 2 stoelen op de derde zitrij zijn zeer goed te benaderen en zeer intrek bij de kids die allemaal achterin willen zitten. Stoelen zijn simpel in en uit te klappen.
-> Coming-leavinghome
Werkt naar behoren en geeft tevens een prachtig zicht wanneer je in het donker op een parkeerplaats de boel in het licht zet.
-> Regensensor
Werkt tot dusver naar behoren. Reageert bijvoorbeeld allert op vrachtwagens die ineens de hele ruit nat maken, ook bij motregen is de frequentie voldoende. Is goed in te stellen wat betreft gevoeligheid. Heb hem standaard wel op de minst gevoeligste stand staan.
-> RNS 510
Er zat vanaf de fabriek een RNS 300 in. Heb er een RNS 510 ingezet. Dit had ik gelijk moeten laten doen. Een fantastisch systeem met zeer veel mogelijkheden. Hier ook een vrijschakeling tussen geplaatst zodat er ook gekeken kan worden onder het rijden.
29 mei 2008
De auto gaat nog steeds zuiniger rijden. Gemiddeld rij ik toch netjes een 1:12.
Alarm in laten bouwen, Defa 801 klasse 3.
Navigatie gewisseld. Er zat een RNS 300 in en nu een RNS 510, met vrijschakeling zodat er ook onder het rijden gekeken kan worden.
18 juli 2008
Met de Touran op vakantie geweest naar Kroatië (2 volwassenen - 3 kinderen). Op de Duitse autobahn lekker gas kunnen geven, snelheid op de teller 220, snelheid op TomTom 201. Hij liep nog door maar moest helaas afremmen.
Gemiddelde snelheid over de hele rit was 107 km/uur, met een verbruik van 1:11,7.
Wanneer het kon heb ik 160 gereden. De auto had voldoende power om bergop te rijden. De DSG schakelde af en toe terug van 6 naar 4 maar schakelde dan ook wel snel weer op.
De auto was goed in te pakken (2 kids op de tweede zitrij, 1 op de derde zitrij) Heb een stoel op de tweede zitrij (middelste) eruit gehaald. Hier had ik bagage neergezet (2 boodschappen kratten) wat ik had vast gemaakt aan de plek waar normaal de middelste stoel aan bevestigd wordt. Op de derde zitrij de rest van de bagage neergezet. Ideale auto om mee op vakantie te gaan.
Juli 2008.
Een caravan achter de TSI gehad, een hobby 460. De Touran had hier geen enkel probleem mee. Trekt hem uitstekend, de DSG doet ook uitstekend zijn werk.
Augustus 2008.
Het onderste gedeelte in de grill vervangen door een grill met chromen lijst. Ook zijn de delen waar de mistlampen vervangen. Dit bestond uit 1 stuk, zijn nu 2 stukken waarvan 1 gedeelte gespoten is in dezelfde kleur als de auto.
Deze grill heb ik gekocht bij `ichwillautoteile.de´
Oktober 2008
Olielampje begon te knipperen. Er moest olie worden toegevoegd, gereden afstand 12765 km.
November 2008
Gewisseld naar winterbanden, aluminimum velgen, VW CATALUNYA met Goodyear Ultra Plus 7. Merk tot dus ver geen verschil m.b.t. trillingen etc. rijdt even goed als de zomerbanden.
Juli 2009
Ben net terug van vakantie. Auto heeft uitstekend gepresteerd met een Hobby 460 erachter. De DSG schakelde goed. Ging berg op soms echter terug naar de 3e versnelling waardoor de motor zeer hoog in de toeren kwam. Dan even van de cruise af en iets zachter.
Augustus 2011
Auto heeft onlangs de 60.000 km beurt gehad. Er was niets bijzonders met de auto. De touran bevalt nog altijd voortreffelijk.
PROBLEMEN
- 14.985 km
- 23 maart 2008
condens in het rechter achterlicht en achterklep sluit moeilijk
dealer heeft dit perfect opgelost
- 22 april 2008
Leer op de derde zitrij loopt iets te ver door. Beschadigt snel wanneer je de stoelen plat hebt liggen en de kofferbak gebruikt. Heb dit opgelost door een deken er op te leggen.
Update
- 89.000 km
Tot heden geen prolemen met de Touran. Auto bevalt nog steeds uitstekend.
Tot nog toe geen problemen met de riem.
Inruil
- 93.800 km
Na bijna 5 jaar van trouwe dienst wordt de Touran ingeruild.
De Touran is ons alle jaren uitstekend bevallen. Niet iedereen in het gezin was blij dat de auto ons ging verlaten. Hij functioneerde ook nog steeds perfect.
Ik wens de volgende eigenaar er net zoveel plezier mee als wij hebben gehad. Wij hebben de Touran als een zeer prettige auto ervaren.
Volgende auto: VW Tiguan R-line 119KW
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.