Volkswagen Lupo 1.2 TDI 3L (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Lupo 1.2 TDI 3L |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 90.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds eind augustus in bezit van een zilvergrijze Lupo 3L. Aanschafprijs is ook tweedehands fors te noemen maar dit zal zich naar verloop van tijd (hopelijk) terug betalen door het extreem lage verbruik. Om het lage verbruik te realiseren:
* 5-traps geautomatiseerde handbak
* Geen stuurbekrachtiging
* Geen electrische ramen
* Allerhande voorzieningen om gewicht te besparen; denk aan magnesium stuur, dunne banden, dunne beglazing.
De enige vorm van ’luxe’ is een autoradio. Het lijkt qua accesoires wel ’n jaar of 15 terug in de tijd maar dat mag de pret niet drukken. Deze auto is enkel gebouwd voor het zo zuinig mogelijk vervoeren van personen van A naar B. Verwacht dus geen spetterende prestaties al is soepel meekomen met het verkeer in NL zeker geen probleem. Vooruitkijken bij inhaalmanouvres is echter wel belangrijk, op het moment dat het gaspedaal gevloerd wordt heeft de automaat er nog wel ’n seconde voor nodig om terug te schakelen. Zonder al te veel problemen 160 km/h worden gehaald, topsnelheid zou nog iets hoger moeten liggen maar nog niet kunnen testen en om eerlijk te zijn is deze auto nou ook niet direct gebouwd om hard mee te rijden.
Wordt dagelijks gebruikt voor woon-werkverkeer. File is dan ook onvermijdelijk. Het valt op dat tijdens het rijden in de file de automaat niet even goed bij de les is, een beetje schokken is het resultaat.
Dit alles is echter gauw vergeten wanneer getankt wordt: 30 liter voor circa 880 km.
Gemiddeld verbruik over de afgelopen maanden is: 1 op 29, zonder veel moeite en aangepaste rijstijl.
Belangrijkste van deze auto (of in ieder geval bijna ’t belangrijkst) is het lage verbruik. Logisch dat dit kan varieren maar verschillen zijn behoorlijk groot. Aangetekend moet worden dat ik altijd probeer vlot met het verkeer mee te stromen, ~110/120 km/h waar het kan. Dit is (uiteraard) niet het meest zuinig.
Diverse gemiddelde qua verbruik:
3,4 l / 100 km bij ’normale’ rijstijl op V-Power diesel
3,2 l / 100 km bij ’zuinige’ rijstijl op V-Power diesel
3,7 l / 100 km bij ’normale’ rijstijl op ’normale’ diesel
3,5 l / 100 km bij ’zuinige’ rijstijl op ’normale diesel
Gemiddelden berekend op minimaal 2000 km. Komende weken/maanden moet blijken hoe groot de invloed van koude is op het verbruik.
Olieverbruik: 1 l / 15000 km
Update 3/1/2008
Verbruik is op dit moment 3,8 l / 100 km op ’normale’diesel, berekend over circa 1500 km. Dit ’hogere’ verbruik is denk ik het gevolg van het koude weer van de afgelopen tijd. Komende tijd moet ik nog even gaan berekenen of het uberhaupt lonend is om weer V-power diesel of vergelijkbaar te gaan tanken.
Update 31/12008
Na een weekend ri het UK te zijn gereden heeft de Lupo helaas grotendeels de geest gegeven. Auto afgezet bij de dealer en na onderzoek bleek dat zowel de aandrijfassen als de versnellingsbak beide zijn overleden. Direct op zoek gegaan naar ’n inruilmogelijkheid en die inmiddels gevonden in een Golf III Cabrio 1.9 TDI uit 1999. Ook kwam bij aanbieding aan diverse handelaren de handelaar boven water die mijn Lupo destijds aan Wanraaij Auto’s uit Andelst heeft geleverd. Die wist te vertellen dat dit destijds met een km-stand van boven de 200.000 is gebeurd... Al met al dus een wijze les om sowieso daar nooit meer een auto te kopen en geen autobedrijf meer te vertrouwen (enkele uitzonderingen daargelaten).
PROBLEMEN
Enkele lampjes vervangen.
Defect slot vervangen
Achterruitenwisser vervangen i.v.m. vandalisme
Aandrijfassen defect
Versnellingsbak defect --> inruil
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.