Porsche 944 (1984) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 944 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1984 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 189.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ben een groot Porsche fan en heb dan ook, na de restauratie van 2 kevers een mooie complete originele Porsche 944 Type 1 (Targa) gekocht waarvan ik pas de derde eigenaar ben!
Het interieur en de carosserie verkeren in zeer goede staat en is volledig vrij van beschadigingen zoals scheuren in bekleding etc.
Ik ben ook zeer tevreden over de rijeigenschappen van de auto en met name de looks!
Dankzij de ideale gewichtsverdeling van bijna 50/50% is de auto zeer goed handelbaar en voel je eventueel overstuur goed opkomen.
Ook het brandstofverbruik valt mee, rij gem. minimaal 1 op 10 ondanks mijn brede 17 Inch Cup velgen met 255 achter.
Ik heb een van de weinige 944’s type 1 met een stuurbekrachtiging en bijna alle opties van die tijd, zoals mistlampen, lederen 363mm 911 sportstuur, elektrisch bedienbare spiegels, targadak en achterklepontgrendeling.
Alle originele accesoires zijn nog steeds aanwezig, waaronder: originele instruktieboekjes, lederen targadak-beschermhoes, bandenspanningsmeter, gereedschapset, reservewiel inclusief krik etc..
Echter ben ik van mening dat deze auto’s wel veel onderhoud met zich meebrengen en dat de kosten hiervan flink kunnen oplopen. Ondanks dat ik weet dat mijn auto niet is mishandeld door de vorige eigenaar en dat er niet veel 944 zullen rond rijden die zo goed zijn onderhouden als die van mij, kom ik telkens weer voor hoge onderhoudskosten te staan. Ik gebruik de 944 wel regelmatig, en rij gemiddeld 600KM per maand.
PROBLEMEN
Ik heb in de afgelopen jaren (2004-2007) meer dan 7000,- euro uitgegeven aan onderhoudskosten voor mijn 944, waarbij ik al mijn eigen uren niet zal meetellen. Een korte opsomming:
* remschijven
* uitlaat
* distributieriemen/ balansasriemen vervangen
* nokkenaskeeringen/ krukaskeeringen vervangen (olielekkage)
* waterpomp kapot - vervangen
* ontsteking vervangen (bougiekabels, verdelerkap, bougies, rotor etc)
* volledige remklauwen revisie
* Wiellagers vervangen
Nog enkele typische 944 kwalen die ik heb gehad: op drie poten lopen - verstopte injectoren, waterlekkage, lekkage koelsysteem - alles vervangen, olielekkage vanwege droge pakkingen/keeringen, oliedruksensor defect etc..
Ik gebruik alleen originele onderdelen van de porsche dealer, waarvan echter de prijzen, ondanks de leeftijd, nog steeds zeer hoog zijn. Verder kunnen diverse onderdelen veel goedkoper aangeschaft worden via Ebay-Duitsland.
Kortom ben ik wel teleurgesteld qua onderhoud en betrouwbaarheid, maar verder is de 944 wel een genot om in te rijden.
Update Februari-2008
Heb de 944 onlangs laten taxeren. Het exacte bedrag krijg ik nog te horen maar het bedrag gaat in ieder geval naar de 10.000+ Euro, en dit is zeker goed om te horen dat de goed onderhouden 944’s in waarde aan het stijgen zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.