Mercedes-Benz 200 D (1978)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 200 D |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1978 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 111.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
In 2006 was ik al maanden lang op zoek naar een Mercedes diesel, in eerste instantie een W114/115, maar hier was geen goede meer van te vinden. Dus het werd een W123. Na lang zoeken liep ik eindelijk tegen een mooie 200D aan met een mimosagele kleur. Dat laatste was wel even wennen. Roest was niet te bekennen, een geoefend oog kon wel zien dat twee spatborden waren overgespoten. De vraagprijs was beschaafd en een proefrit trok mij over de streep. Het was wel wennen ... aan komen rijden in een BMW en proefrijden in een bijna 30 jaar oude diesel, waarvan je de acceleratie moet bijhouden op een kalender. Voor het eerst sinds jaren moet ik de ramen weer slingeren en de deuren één voor één met de hand open en sluiten .
Hoewel ik de auto aanvankelijk kocht voor de hobby moest ik deze ineens inzetten (verandering van baan) als zakelijke auto. Deze auto ging gelijk aan de bak met circa 1800 km per week, waarvan 99% snelweg en per dag 2 verkeerslichten.
Ik moest wel even mijn plaats vinden op de snelweg; met mijn BMW reed ik alleen maar links, met alle bijhorende stress, en nu moest ik naar de rechtse baan en ook nog goed in de spiegels kijken om, áls ik eens wilde inhalen, geen snellere weggebruikers te hinderen. Mijn gemiddelde snelheid is nu circa 110 km/h. Maar ik merk dat ik nu veel ontspanner in de auto zit en ook mijn plaats van bestemming bereik. In het weekend leef ik mezelf weleens uit met de SAAB van mijn vrouw.
Nu ben ik een klein jaartje en bijna 100.000 km verder en;
- gemiddeld verbruik 1 : 12
- géén druppel olie
- paar weken geleden vier nieuwe banden
- nieuwe accu
- circa elke 12.500 km kleine of grote beurt (incl. kleppen stellen)
Ik kom bij een mercedesspecialist en niet bij de dealer; waarom .... de kennis is mijn inziens niet meer (of minimaal) bij de dealer aanwezig én uiteraard de kosten.
In de zomer heb ik besloten om de auto zeker vijf jaar te blijven rijden, zakelijk of als hobby, en heb de wagen geheel laten strippen, bijwerken, grondlaag, kleurlaag en blanke lak laten spuiten en om het af te maken heb ik mezekf getrakteerd op een geheel zwart lederen bekleding.
Ik rij weer ’nieuw’.
Voor de toekomst kijk ik alvast rond naar de opvolger van de W123 en kom ik een buitenkansje tegen dan schaf ik die aan en zoek een mooie plaats om te stallen.
PROBLEMEN
Géén
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.