Citroën 2CV 6 Special (1986) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 2CV 6 Special |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1986 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand bij aanschaf | 100.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ook al is in de kop aangegeven dat het hier een 2CV6 Special betreft, deze review gaat over een Le Patron 4. De donor wagen van deze kitcar van nederlandse origine is de genoemde 2CV6. Ik heb deze wagen eigenhandig gebouwd in 2000 en rijdt er sindsdien mee rond in Nederland en omstreken.
Een Le Patron 4 is open auto met een luchtgekoelde 2CV6 motor met 30 pk, vier versnellingen, schijfremmen voor en trommels achter, een leeg gewicht van ongeveer 500 kilo, een topsnelheid van onvegeer 120 km/u. Naar keuze zijn de kleur, wel of geen deuren, wel of geen dickeyseat (klep achter de stoelen voor bagage of passagiers) en wel of geen dak. Verder is er een ruime keuze aan accesoires als dashboardklokken, velgen, voorruit of raceruitjes, bling-bling zaken en verlichtingopties.
De wagen veert nog als een 2CV maar is in het verkeer veel vlotter. Een acceleratie tot 100 km/u neemt in een 2CV minimaal 20 seconden terwijl dit in de kitcar rond 14 seconden is. Het zwaartepunt is laag dus het bochtgedrag is veel beter maar hij blijft ouderwets onderstuurd over de voorwielen wegglijden als je te hard de bocht in gaat. Vanwege het lage gewicht is het verbuik gunstiger en is remmen met de 2CV remmetjes (onbekrachtigd) geen probleem.
Open rijden is een beleving op zich. In een moderne cabriolet van de CC generatie zit je als bestuurder of passagier in een cocon zonder dak. In de kitcar op 2CV basis raast de wind om je hoofd en is de beleving bij 80 km/u al zeer heftig. Het kontakt met de omgeving kan haast niet intenser.
Praktische zaken zoals een bagageruimte zijn aanwezig en voldoende ruim (350 liter). Men wordt wel aangeraden een regenpak mee te nemen voor het geval dat ...
PROBLEMEN
Problemen die men tegenkomt als men een eigen auto in elkaar zet zijn kinderziekten welke men simpel zelf weer oplost. Na tal van proefritten zijn die echter verdwenen en kan het grote genieten beginnen.
Omdat men de wagen zelf heeft gebouwd is alles zelf te repareren wat de houdbaarheid van een kitcar vergroot. Ondersteuning van de leverancier of via het forum zijn voldoende om elke klus te klaren.
Het grootste probleem is vaak het kiezen van de kleur ;-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.