Citroën 2CV 6 Special (1986) #2

autoreview

Citroën 2CV 6 Special (1986)

Signalement

Uitvoering2CV 6 Special
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1986
Jaar van aanschaf2000
KM-stand bij aanschaf100.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ook al is in de kop aangegeven dat het hier een 2CV6 Special betreft, deze review gaat over een Le Patron 4. De donor wagen van deze kitcar van nederlandse origine is de genoemde 2CV6. Ik heb deze wagen eigenhandig gebouwd in 2000 en rijdt er sindsdien mee rond in Nederland en omstreken.

Een Le Patron 4 is open auto met een luchtgekoelde 2CV6 motor met 30 pk, vier versnellingen, schijfremmen voor en trommels achter, een leeg gewicht van ongeveer 500 kilo, een topsnelheid van onvegeer 120 km/u. Naar keuze zijn de kleur, wel of geen deuren, wel of geen dickeyseat (klep achter de stoelen voor bagage of passagiers) en wel of geen dak. Verder is er een ruime keuze aan accesoires als dashboardklokken, velgen, voorruit of raceruitjes, bling-bling zaken en verlichtingopties.

De wagen veert nog als een 2CV maar is in het verkeer veel vlotter. Een acceleratie tot 100 km/u neemt in een 2CV minimaal 20 seconden terwijl dit in de kitcar rond 14 seconden is. Het zwaartepunt is laag dus het bochtgedrag is veel beter maar hij blijft ouderwets onderstuurd over de voorwielen wegglijden als je te hard de bocht in gaat. Vanwege het lage gewicht is het verbuik gunstiger en is remmen met de 2CV remmetjes (onbekrachtigd) geen probleem.

Open rijden is een beleving op zich. In een moderne cabriolet van de CC generatie zit je als bestuurder of passagier in een cocon zonder dak. In de kitcar op 2CV basis raast de wind om je hoofd en is de beleving bij 80 km/u al zeer heftig. Het kontakt met de omgeving kan haast niet intenser.

Praktische zaken zoals een bagageruimte zijn aanwezig en voldoende ruim (350 liter). Men wordt wel aangeraden een regenpak mee te nemen voor het geval dat ...

PROBLEMEN

Problemen die men tegenkomt als men een eigen auto in elkaar zet zijn kinderziekten welke men simpel zelf weer oplost. Na tal van proefritten zijn die echter verdwenen en kan het grote genieten beginnen.

Omdat men de wagen zelf heeft gebouwd is alles zelf te repareren wat de houdbaarheid van een kitcar vergroot. Ondersteuning van de leverancier of via het forum zijn voldoende om elke klus te klaren.

Het grootste probleem is vaak het kiezen van de kleur ;-)

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.