Daihatsu Charade TS (1991)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Charade TS |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 90.000 km |
KM-stand laatst | 135.543 km |
Mijn Daihatsu Charade
- 145.775 km
Waarom een Charade?
===================
De Daihatsu Charade is echt een heel betrouwbare auto. Erg zuinig in het verbruik (1:17 a 1:18 gemiddeld) en goedkoop in de vaste lasten. Ik rij tussen de 20-25000 km per jaar. En de belasting behorende bij een diesel auto is gewoon niet normaal. Diesel is momenteel ook niet zo heel erg goedkoop per liter. Dat voordeel haal ik er niet uit. Dus een zuinige benzine auto is voor mij ideaal.
Ik heb behoorlijk wat auto's in mijn bezit gehad b.v. BMW 323ti, BMW E39 520iA, Subaru Impreza GTT, VW Golf cabriolet etc. Daar was ik eigenlijk wel snel op uitgekeken. Stuk voor stuk mooie wagens met (helaas) de bijbehorende onderhoudskosten, brandstofkosten, belasting en verzekering. Ik had er genoeg van, autorijden in Nederland is niet leuk!
Ik ging op zoek naar een goedkoop autootje. Ik koos toen voor een Citroen AX 1.1TGE uit 1992 (hiermee heb ik nog in autoweek gestaan, klokje rond). Reed heerlijk, ook zuinig maar bleek wel wat mankementen te hebben. Kan gebeuren met een wat oudere auto. Hierna kocht ik weer een AX 1.1 TGE, dit maal uit 1993 met 148000 op de teller. Bekend zwak punt: de koppakking begon te lekken (bij 160000). Dit was in een klap het einde want 400 euro uitgeven aan een auto die ooit 750 heeft gekost vond ik de moeite niet meer waard. En ik was wel even klaar met die AX-en. Wel zonde want ze rijden erg fijn.
Goedkoop en zuinig rijden beviel me wel. Ik ging vanaf dat moment steeds minder waarde hechten aan dure, zware auto's met dito verbrui en onderhoudskosten. Mooie auto's worden helaas regelmatig beschadigd, aangereden zonder briefjes achter te laten, parkeerdeukjes, winkelwagen ertegen aan etc.
Nee, een dure auto koop ik echt niet meer... investeren in een bodemloze put. Dus op zoek naar een wat meer betrouwbare oudere auto voor een leuk bedrag.
Juist, de Charade. Stond bij de Daihatsu dealer om de hoek te koop. Met 'slechts' 90.000 op de teller, totaal geen roest, nieuwe uitlaat, nieuwe accu, nieuwe voorbanden en een nieuwe APK voor 1250 euro. Ja, eigenlijk iets te duur voor een, op dat moment, 15 jaar oude Charade (1991) maar deze zag er bijzonder goed uit. In november 2006 kocht ik deze auto.
Ervaringen met mijn Charade
===========================
Na 4 dagen zat er alweer een kleine kras/deuk in het linker achterscherm. Wederom geen briefje. Dat was flink balen, maar gelukkig is het geen dure bolide. Waarschijnlijk een vrachtwagen of busje die er tegen aan heeft gezeten met wegdraaien.
In het begin was de handbediende choke wel even wennen maar dat gaat nu prima. Nu staat er 101000 km op de teller en echt totaal geen problemen mee tot nu toe! Het enige is dat deze auto's bekend staan om hun olieverbruik. Dat is 1 liter op 2000km. Is mee te leven. De 1.0 3 cilinder is wel wat rumoerig maar dat went. Ik rij elke dag op de snelweg en rond de 110 km/h is het goed uit te houden. De auto kan goed meekomen in het dagelijkse verkeer en als je er aan bent gewend rij je er heel vlot mee. Het verbruik blijft dan ook laag. Het schakelen gaat erg soepel en de auto stuurt best wel licht, stuurbekrachtiging is echt niet nodig. Er zat geen rechter buitenspiegel op. Dat komt omdat dit een TS uitvoering is. Best lastig als hier wel aan gewend bent. Op de sloop liggen er genoeg. Voor 15 euro zat er dus eentje op.
Ik kan de Charade iedereen aanraden. Het onderhoud is heel eenvoudig zelf te doen en kost bijna niets! Na aanschaf heb ik wel de olie, oliefilter, bougies, kabels, contactpuntjes, verdelerkap, rotor etc. direct vervangen. De kabels stond nog 1990 op... werd wel tijd. Puur uit voorzorg want de motor liep prima. Bij 94000 km heb ik de distributieriem en spanrol laten vervangen door de Daihatsu dealer waar ik de auto gekocht heb (200 euro). Was nodig want ik hoorde het spanrolletje soms bij koude motor. Daar wil ik absoluut geen risico mee lopen. Dit vind ik gewoon normaal onderhoud dat hoort bij elke auto.
De Charade staat bekend als een auto die altijd start en het altijd blijft doen. Er rijden Charade´s rond met ruim 250.000 km op de teller. Dus ik kan nog heel wat (zuinige) km's maken. Ik ben van plan om deze auto helemaal op te rijden.
Update: 3/8/07
==============
Inmiddels staat de km stand op 105.000 km. Onlangs de olie en het filter ververst. Heb echt alle vertrouwen in deze auto. De afgelopen 15.000 km niets aan hoeven doen behalve een oliebeurtje. Kostte in totaal 25 euro. Lachtertje toch zo een Charade :).
Update: 20/9/07
===============
Onlangs toch maar 4 nieuwe banden gekocht. Achter lagen nog de originele bridgestone banden. Stond nog 1990 op... die hebben het dus 107.000 km volgehouden. Voorop waren de banden best versleten en vond ik niet veilig meer op nat wegdek. Het waren ook van die goedkope hakkietakkie banden...
Ik heb gekozen voor de Vredestein Quatrac 2 M S band. Bevalt heel goed. In de maat 145/80/13 kostten deze banden ongeveer 37 euro per stuk.
De remblokken werden toch wat dunner en ik vond de remschijven toch wat trillen, vooral bij hogere snelheid. Dus ook nieuwe schijven en blokken gemonteerd. Kost allemaal geen vermogen voor zo een Charade en prima zelf te doen. Heb ook gelijk de auto maar eens flink gepoetst. Dat was ook de eerste keer het afgelopen jaar.
Vandaag is de auto ook APK gekeurd bij de Daihatsu dealer waar ik de auto heb gekocht. Geen enkel probleem en in 1 keer goedgekeurd!
Update 27/9/07
==============
Zojuist terug uit Zuid Frankrijk. In 3 dagen tijd zo een 3000 km afgelegd zonder enig probleem. Alleen wat olie bijgevuld. Die Vredestein banden bevallen prima want heb aardig wat noodweer in het Noorden van Frankrijk gehad. Het kleine 3-cilinder motortje moest flink werken om sommige heuvels op te komen. Maar dit ging prima. De Charade gaat maar door! Betrouwbaar en ook zuinig. Binnendoor heb ik in Frankrijk een verbruik van 1:19,5 gemiddeld gehaald. En op de tolwegen (130 km.h) zo een 1:15. Erg netjes.
Ik had de achterbank er trouwens helemaal uitgehaald om meer bagageruimte te krijgen. Ik heb in Zuid Frankrijk namelijk onderdelen gehaald voor mijn hobby-auto, de Citroen 2cv. Ik kwam terug met de achterbak tot aan het dak gevuld met onderdelen.
Update 02/10/2007
=================
Bij km stand 110.654 heb ik de remvloeistof ververst. Dat zat er vast al lang in. Kosten: 6 Euro voor een busje remvloeistof. Geen risico mee nemen dus.
Update 31/01/2008
=================
Inmiddels staat de km stand op 116.000 km. Nog steeds geen enkel probleem met de Charade gehad. Ik rij nu wat minder grote afstanden meer met de auto, want ik werk nu een stuk dichter bij huis. Dus de km's zullen er nu niet meer zo hard bijkomen als voorheen. De auto staat nu wat vaker stil en kost niet veel door de lage vaste lasten.
Update 29/09/08
===============
De Charade is vandaag weer voor de keuring geweest. In 1 keer goedgekeurd zonder opmerkingen. Nergens roest te vinden! De km stand is nu 120.500 km.
Update 20/12/08
===============
Vandaag bij km stand 122.592 dan het eerste defect aan de Charade. De koelvloeistof kwam niet meer goed op temperatuur. Het bleek de thermostaat te zijn die open bleef staan. Voor een paar euro een nieuwe gehaald en erin gezet. Overigens een simpel klusje en daar hoef je echt niet voor naar de garage toe. De koelvloeistof komt nu op de juiste temperatuur en de kachel is ook veel warmer :).
Ik heb gelijk de koelvloeistof ververst. Want daar heb ik wel van geleerd in het verleden: het op tijd verversen van de koelvloeistof is behoud van de koppakking.
Update 27/02/09
===============
De koppeling voelde al een tijdje niet helemaal fris meer aan. Ik heb besloten deze te vervangen. Bij de garage zou dit zo een 600 euro moeten kosten. Dit omdat het een behoorlijke klus is. Ik heb besloten de koppeling zelf te vervangen. Ik heb bij de Daihatsu dealer een originele koppelingset besteld. Deze kostte compleet 203 euro.
Dit kon ook goedkoper, maar ik heb eens een slechte ervaring gehad met een niet-originele koppeling bij een andere auto, dus vandaar.
Twee dagen werk eraan gehad en de Charade koppelt en schakelt weer als nieuw. De oude koppeling zag er niet goed meer uit, echt op het randje qua slijtage. Mag ook wel eens na 18 jaar.
Uiteraard heb ik gelijk de versnellingsbak olie ververst. De motorolie zat er ook alweer een jaartje in, dus ook gelijk de olie en het oliefilter ververst. En tot slot, de kleppendekselpakking zweette wat olie. Deze heb ik ook gelijk vervangen. De oude pakking was na 18 jaar helemaal uitgedroogd. Dit onderdeel kost overigens maar een paar euro.
Al met al ben ik twee dagen lekker bezig geweest, maar heb me zeker 400 euro aan arbeidsloon uitgespaard. En zo blijft het autorijden leuk.
Wat opviel tijdens het klussen: nergens roest!
Update 12/03/2009
=================
De voorstoelen van mijn Charade waren al bekleed met een hoes toen ik 'm kocht. Onder de hoezen zag het er versleten uit, scheurtjes in het skai materiaal etc. Dat zie je nogal vaak bij de japanse auto's van deze leeftijd. Maar de bestuurdersstoel vind ik al een tijdje aan de slappe kant. Zegmaar doorgezakt.
Ik was afgelopen week op een autosloperij om daar wat onderdelen te halen voor de Citroen AX van een vriend van me. Mijn oog viel daar op een witte Charade 1.3 16v Sport uit 1991. Van buiten zag ie er niet meer uit, maar van binnen zag ik een sportinterieur. Zal wel verrot zijn dacht ik, maar toen ik nog even een keer goed keek zag ik dat het interieur er toch wel heel erg knap uit zag. Geen slijtageplekken, gaatjes en scheuren te bekennen! Mooie stof, grijs/rood. En ze bieden veel meer steun door de sportieve vorm. Voor 75 euro was het complete interieur mijn eigendom! Het verwisselen van het interieur was binnen een anderhalf uur gedaan.
Update 22/09/2009
=================
Vandaag weer voor de APK geweest. Geen problemen, geen aandachtspunten. En dat voor de derde keer op rij. De km stand is nu 126.506 km.
Update 11/10/2009
=================
Ongeveer twee weken geleden is de Charade APK gekeurd. Vandaag kwam ik erachter dat er een gat was ontstaan in de einddemper van de uitlaat. Dit viel op doordat er toch wat meer geluid te horen was, dit was met de APK nog niet zo.
Ik heb in een andere review over een Charade eens gelezen dat de dempers maar 3 jaar mee zouden gaan. Dat klopt, want ik kocht de Charade met een nieuwe uitlaat eronder. Nu exact 3 jaar later is de demper dus kapot. Het gat is ontstaan langs de naad van de demper. Ik heb hier over de hele breedte een plaatje ijzer gelast. Resultaat: volledig gasdicht en geen herrie meer. Dat scheelt me dus een nieuwe einddemper kopen.
Update 17/01/2010
=================
De afgelopen weken was het behoorlijk koud in Nederland. Maar voor de Charade geen probleem. Sleutel omdraaien en gaan! Veel pekel op de auto, dus een flinke wasbeurt binnenkort kan geen kwaad.
Wel heb ik het eerste roestplekje ontdekt... de motorkap heeft last van roestduivel. Aan de buitenkant is een roestblaasje zichtbaar van zo een 3 cm. Maar onder de motorkap zit er meer. De voorste rand is voor zo een 15 cm geroest. Hier kwam ik achter toen ik de olie ging peilen. Maar goed, als het erger wordt maar eens een andere motorkap erop zetten. Een rode moet te vinden zijn :). Als dat de enige roest is op een auto van inmiddels 19 jaar, dan mag het wel.
Update 31/07/2010
=================
Het is een tijdje stil geweest, maar nu is de update de moeite waard. Afgelopen dagen heb ik de Charade weer vertroeteld. Eigenlijk was het wel nodig om nog een tijd probleemloos te rijden.
De uitlaat van de Charade begon steeds meer geluid te maken. Afgelopen winter had ik een plaat op de uitlaatdemper gelast. Nu bleek er toch weer een gat in de achterste demper te zitten. Dit keer op een andere plek, maar nu was vervangen toch wel nodig. Ik heb het dus wel even kunnen uitstellen. De uitlaatdemper met pakking kostte ongeveer 65 Euro. Gelijk de rest van de uitlaat bekeken, zag er prima uit dus voorlopig geen omkijken meer naar.
Als enige tijd maakte ik me wat zorgen om de radiateur, ik kon er doorheen kijken. De koelribben waren voor zeker 30% verdwenen. Maar de radiateur lekte niet. Toch geen lekker idee, dus ik heb de radiateur vervangen voor een nieuw exemplaar. Gelijk een mooie gelegenheid om de koelvloeistof weer eens te vervangen (om de 2 jaar).
De olie en het oliefilter waren ook aan vervanging toe (10.000 km), evenals de bougies (20.000 km) en het luchtfilter (40.000 km). Het luchtfilter was behoorlijk vuil trouwens.
Tijdens het vervangen van de radiateur zag ik wat vet zitten bij de linker aandrijfas. Een gescheurde ashoes. Het was erop wachten, want er zaten al wat droogtescheurtjes in. Een ashoes kost nog geen 10 euro, dus lekker zelf gedaan. Gelijk de rechter ashoes ook vervangen, want die vertoonde ook al wat droogtescheurtjes.
Ook de versnellingsbakolie ververst. Dit was nog niet nodig, want dit had ik bij km stand 123.xxx al gedaan toen ik de koppeling verving. Maar bij het verwijderen van de assen loopt de meeste olie er toch uit.
Update 18/09/2010
=================
Vandaag de remvloeistof weer vervangen. Dat was weer bijna 3 jaar geleden (ik hou namelijk alles bij in een excel bestand). Waar ik me 3 jaar geleden verbaasde over de remvloeistof die zo donker was, deed ik dat nu weer een beetje. Het was duidelijk donkerder van kleur dan de vloeistof die zo uit het flesje komt. Op tijd vervangen is dus wel nodig.
Gelijk de Charade rondom bekeken, geen rare dingen gezien. En alle verlichting werkt. Aanstaande maandag mag de Charade namelijk weer voor de jaarlijkse APK.
Update 20/09/2010
=================
Vandaag de jaarlijkse APK. Niet helemaal vlekkeloos; de wielremcilinder linksachter bleef hangen. De remwerking was bijna niets bij dat ene achterwiel. Deze heb ik gelijk maar door de garage laten vervangen, wel zo makkelijk en de kosten vielen wel mee. En weer voor een jaar goedgekeurd!
Update 06/03/2011
=================
Normaal zou ik deze review updaten als er problemen zijn of als ik onderhoud zou hebben gepleegd aan de Charade. Maar na de laatste APK (en het onderhoud kort ervoor) een half jaar geleden kan ik zeggen dat de afgelopen winter alles prima is gegaan met de Charade. Elke ochtend de sleutel omdraaien en rijden! En het ene lampje a 2,49 euro (dimlicht) dat stuk ging mag geen naam hebben. Inmiddels 140.900 km op de teller.
Update 27/03/2011
=================
Een midweekje op vakantie geweest binnen Nederland. Ruim 1000 km afgelegd zonder problemen. Alleen wat olie hoeven bijvullen. Wat wel leuk is om te vermelden: het gemiddelde benzine verbruik was 1:17,2.
31-08-2011
==========
Vandaag een andere auto gekocht. Groter, jonger en luxer. Wel Japans, namelijk een Toyota.
Na bijna 5 jaar heeft de Daihatsu me nog nooit laten staan en heb ik me verbaasd over de degelijke en betrouwbare techniek. Nu maar hopen dat de Toyota ook zo goed is. Na zo een tijd wil je ook weleens wat anders, maar het afscheid nemen van de Daihatu gaat wel een beetje pijn doen...
Inmiddels staat de Daihatsu op Marktplaats en hoop ik een koper te vinden die er misschien nog wel 5 jaar mee gaat rijden.
08-09-2011
==========
De Daihatsu is verkocht. Duurde maar een weekje en er kan weer iemand elke dag met de auto naar het werk toe. Km stand: 145.775.
============================================
Ik begin deze Charade steeds meer te waarderen. Onvoorstelbaar hoe het karretje het blijft doen. Het is altijd in een keer starten en lopen. Het verbruik en de onderhoudskosten zijn ook lekker laag. Ik wil dit karretje voorlopig niet kwijt. Ik blijf er dan ook goed voor zorgen en de review updaten.
Problemen tot nu toe
- 135.543 km
Over het algemeen alleen regulier onderhoud.
Bij km stand 122.592 bleek de thermostaat kapot te zijn. Deze bleef open staan en daardoor kwam de koelvloeistof niet op de juiste temperatuur.
Bij km stand 123.595 de koppeling vervangen.
Bij km stand 134.287 de radiateur vervangen, de oude begon slecht te worden. Ook de achterste uitlaatdemper vervangen.
Bij km stand 134.300 een gescheurde ashoes.
Bij km stand 135.543 een wielremcilinder LA vervangen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.