Nissan Note 1.6 first NOTE (2006)

autoreview

Nissan Note 1.6 first NOTE (2006)

Signalement

UitvoeringNote 1.6 first NOTE
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf18 km
KM-stand laatst59.500 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 45.000 km

Doordat ik steeds minder ben gaan rijden, werd de Passat diesel te duur. Ook het feit dat deze auto inmiddels 8 jaar oud was en toch wat onderhoud ging krijgen opzoek gegaan naar iets anders.

De Nissan Note trok meteen onze aandacht. Precies wat wij zochten, veel binnenruimte voor de rijder en passagiers en veel opties (op het actiemodel FIRST).
Wij hebben ons zelf n.l. afgevraagd waarom je het hele jaar met een grote auto rijdt terwijl je die bagageruimte nauwlijks gebruikt.
Tot op heden echt geen spijt gehad van deze overstap, wij blijven ons elke keer verbazen over de binnenruimte. Met mijn lengte (1,93) staat de bestuurdersstoel bijna in z’n achterste stand en toch zou ik daar heel ruim achter kunnen zitten.
Ook de zit voelt lekker hoog aan. Wij zijn met deze auto op vakantie geweest met erachter een vouwwagen (750 kg) en dat ging zonder problemen. Ook in de Franse Alpen ging dat allemaal prima. Wel is het zo dat je de motor flink op toeren moet houden om gebruik te maken van zijn maximale koppel. (zeker als je gewend bent aan een diesel is dit even wennen)
De prettigste optie vinden wij de regensensor, hij wist precies op het moment dat ik het wil, dus die afstelling is goed ingesteld. De climate control en radio/cd-speler werken voortrefelijk. Ik kan dan ook niet anders zeggen dan dat het een zeer fijne auto is.

Het comfort is prima, wel is te merken dat de auto een kortere wielbasis heeft dan onze vorige auto. Op de snelweg of op wegen welke in prima staat zijn merk je daar niets van. Maar als de wegen wat minder goed zijn dan voel je de oneffenheidjes wel wat meer dan in de Passat.

Ergonomisch heb ik wel twee dingen:
1. de verstelling van de rugleuning is met een draaiknop welke precies onder de gordel zit als je deze om hebt. Nu verstel je niet continu de rugleuning maar op onze lange autoritten in Frankrijk doe je dat toch af en toe en dan valt op dat je er dan lastig bij kunt.
2. De achterruitwisser is in mijn ogen verkeerd geplaatst. Hij wist meer schoon aan de rechterkant van het raam, terwijl ik juist graag had gezien dat hij meer zou schoonmaken aan de linkerkant. Ik kijk n.l. door mijn achteruitkijk spiegel voor het inhalen of er een auto achter je zit (uiteraard in combinatie met de linker zijspiegel) Doordat dat gedeelte van de ruit niet wordt schoongemaakt is het zicht bij regen niet echt geweldig. Dit komt denk omdat deze auto in Engeland wordt gemaakt en is gebasseerd op het stuur rechts, want als je daar zit heb je wel goed zicht naar achteren. Maar goed het is geen vreselijke fout, het is mij gewoon opgevallen.

Al met al een super fijne auto, en zeker deze uitvoering geeft je veel auto voor je geld. Ik blijf mij echt iedere keer weer verbazen over de binnenruimte. Ook het verbruik valt ons niet tegen. Over het algemeen 1 op 15. Zelfs met vouwwagen in duitsland (snelheid rond de 90/95 km/u) haalde we 1 op 15. In Frankrijk, waar we toch heel wat harder met de aanhanger reden, haalde we gemiddel 1 op 12.
Als wij het verbruik op 1 op 15 kunnen houden zijn wij meer dan tevereden.


UPDATE

Inmiddels zijn wij de 5500 km gepasseerd. Het verbruik ligt rond de 1 op 14,5 als ik het zelf uitreken aan de hand van het tanken. (km’s gedeeld door liters) De verbruiksmeter geeft 1 op 15 aan. Al met al een zuinige auto.

UPDATE 1 november 2006

We zijn inmiddels weer wat km’s verder en vinden het nog steeds een geweldige auto. We gaan de extra’s steeds meer waarderen. Zeker de bediening van de radio cd wisselaar op het stuur is geweldig. Maar de meest prettige optie vinden wij de regensensor, wat een gemak, en wat goed afgesteld. Elke keer als ik denk nou zou hij moeten wissen gaat ie ook wissen. Echt een optie welke ik nooit zou willen missen. Het verbruik is zoals gezegd niet slecht. De laatste keer haalde ik met gemak 1 op 15 (zelf uitgerekend want de verbruiksmeter is iets te optimistisch)

UPDATE 2 april 2007

Net de eerste onderhoudsbeurt gehad (15000 km). Dit is een kleine beurt. Er waren geen bijzonderheden. Alles bevalt nog steeds prima aan deze auto. Zijn handig binnenkruimte begin ik steeds meer te waarderen en heb nog geen moment spijt gaat dat ik kleiner ben gaan rijden. Het is een fijne auto en makkelijk in gebruik. Misschien dat ik nog eens een cruise control laat inbouwen maar ik vind de prijs daarvan, tot nu toe te hoog.
Ik heb ook 3 foto’s geplaats, omdat je de Nissan Note niet veel ziet in onze kleur (cafe late)

UPDATE 3 september 2007

Inmiddels al ruim 20000 km op de teller en onze tweede vakantie met aanhanger achter de rug. Nu we een jaar verder zijn kan ik inmiddels wat meer dingen beter beoordelen. En ik moet zeggen, de auto bevalt nog steeds geweldig. Elke keer opnieuwe verbazen wij ons zelf (en andere) hoeveel er in deze auto kan. Ook het trekken van een aanhanger was wederom geen probleem. Zowel op de duitse autobahn als
in het zweedse binnenland ging dit allemaal prima. Verder geen bijzonderheden of klachten gehad. Op naar z’n eerste grote beurt (bij 30000km)

UPDATE 4 januari 2008

De eerste grote beurt gehad. Was een aardig bedrag omdat de ruitenwissers vervangen moesten worden en de alle remmen moesten worden schoongemaakt. Dit verhoogde de standaard grote beurt rekening met 1 manuur en het bedrag voor de ruitenwissers.
Ook wordt opnieuw de multi-riem en spanrol vervangen op garantie. Blijkbaar is daar toch een probleem mee bij de Note’s. Dit gaat in februari gebeuren omdat de onderdelen niet op voorraad waren. Ben inmiddels terug geweest, multiriem is niet vervangen maar opnieuw afgesteld.
De auto bevalt verder nog steeds prima, alles wat we willen vervoeren gaat mee. We hebben nog steeds geen spijt dat we kleiner zijn gaan rijden.
Het verbruik is sinds de aanschaf 1 op 14,9. Je kan merken dat we wat kleiner stukjes zijn gaan rijden en dat de auto dan wat meer gaat verbruiken. Maar het verbruik is nog steeds zoals wij hadden verwacht.

UPDATE 5 november 2008

De tweede kleine beurt is uitgevoerd bij 45000 km. Ik moet wel zeggen dat ik het onderhoud niet echt goedkoop vind. Misschien zijn dat de huidige prijzen maar ik vind 200 euro voor een kleine beurt behoorlijk aan de prijs. Hiervoor is de olie vervangen en er is voor 35 euro brandstofreiniger ingegaan. Maar goed, ik hou mijn kosten al jaren bij en ondanks dit soort bedragen is het onderhouds slecht 5 a 10 procent van de totale kosten van het gebruik van een auto.
Ze ook weer de multiriem moeten afstellen want die begon weer te piepen, blijkbaar is dit een zwak punt van deze auto.
Daarnaast komen ook de banden er aan. Zoals hier al genoeg is te lezen kunnen er maar 1 soort merk en type band onder en deze is ook al behoorlijk aan de prijs. Dit is ook de eerste auto dat ik al na 45000 km banden moet gaan wisselen.
Even rond bellen is trouwens wel aan te raden, want banden bij de nissan dealer zijn echt te duur, het scheelt zo 70 euro per wiel!!

PROBLEMEN

  • 45.000 km

Het enige wat ons is op gevallen is dat bij de lange autorit vanuit Zuid-Franrijk, met de airco aan er na enkele uren druppels op de voeten van de bijrijder vielen. Wij denken iets van condens van de airco. Bij de eerst volgende beurt even naar laten kijken. (update: sinds de vakantie is dit ’probleem’ niet meer voorgekomen.)

Wat opvalt is, dat wanneer de ingebouwde stereo op een redelijk luid niveau staat dat dan de achteruitkijk spiegel gaat trillen op het ritme van de bassen. Is dit nu klacht over de spiegel of een pluim voor de stereo...

Wij hebben tot twee keer toe gehad dat de centraledeurvergrendeling bij het ontsluiten niet werkte. De eerste keer stond er een kraanwagen (voor het legen van glasbakken) in de buurt welke d.m.v. een afstandbediening werd bediend. Nog iemand met een ander type Nissan had op dat moment hetzelfde probleem. Zodra de kraanmachinist klaar was werkte alles weer. De tweede keer was op de grote parkeerplaats bij diergaarde blijdorp. Met geen mogelijkheid was de auto via de afstandbediening van het slot te krijgen, gelukkig konden we het kapje van de bestuurdersdeurslot verwijderen en de deur met de sleutel ouderwets openen. Ik denk dat het daar komt de de hoeveelheid treinrails en hoogspanningskabels die daar in de buurt zijn.

De laatste tijd had ik het idee dat de multiriem (v-snaar) slipte. Er kwam aardig wat herrie onder de motorkap vandaan maar na een aantal minuten stopte dit. Toch maar even naar de dealer gegaan. Deze constateerde dat de spanrol kapot was en hierdoor de v-snaar bovenmatig aan het verslijten was. Spanrol en v-snaar zijn vervangen onder garantie. (zie ook update 3 en 5)

Kleine lekkage bij het achterraam ter hoogte van het 3e remlicht. Dit is bij de grote beurt onder garantie gerepareerd.

Ik heb inmiddels ook al twee keer mijn vooruit vervangen. Tot twee keer toe een scheur links onderin, pech of gevolg van de montage?

Banden vervangen

  • 49.000 km

De banden zijn vervangen. Zoals reeds overvloedig is te lezen is dit een kostbare zaak op een Nissan First Note. De bandenmaart (185 55 R16) is een niet al te courante maat waardoor je aan een behoorlijk prijskaartje vast zit.
Na veel bellen een bandenbedrijf gevonden die 300 euro goedkoper was dan de officiele nissan dealer!!!!
Op dit moment is mijn achterruiterwisser aan vervangen toe. Een heel stuk rubber is verdwenen. Dus op naar de dealer. Prijs voor de achterwisser 25 euro!!! Deze wisser is slechts 30 cm lang en er is (nog) geen veranger voor te vinden bij de verschillende automaterialen zaken. Toch maar eens kijken of ik alleen het rubber kan vervangen. Dat blijkt dus te kunnen. Voor 5 euro was ik klaar! Rubber gekocht erin geschoven en klaar.
Ik vind de auto nog steeds prima en ontzettend ruim in zijn klasse. Echter de onderhoudskosten zijn niet echt gemiddeld te noemen. Als je een echte kilometer vreter bent dan is dit toch iets om over na te denken.

Inruilen of niet?

  • 58.000 km

Inmiddels heeft deze note ons nog steeds niet teleurgesteld. Het blijft een fijne auto welke voor de achterpassagiers extreem ruim is, zeker in deze klasse.
Ik overweeg toch om over te stappen naar een Qashqai. Waarom? Gewoon omdat ik dat ook een mooie auto vind. Maar nu is de vraag is het wijsheid? HEt is eind 2009 dus bij inruil t.z.t. is de auto van 2009. Pas kopen in 2010? Dan zal de inruil van de note ook lager zijn en de prijs van de Qashqai hoger.
Ik sta dus in dubio, het aanbod is niet slecht maar zeker ook niet geweldig. Wat is een redelijke inruilprijs voor een note? Genoeg sites te vinden met even zoveel verschillende inruilprijzen.
Aan de andere kant, wij zijn nog steeds super tevreden dus waarom niet blijven rijden?

Toch overgestapt

Wij hebben toch besloten over te stappen naar de Qashqai.
Waarom? Gewoon we vinden dat leuk. De note is ons super goed bevallen en ook het merk Nissan. Dit is de eerste keer dat wij bij het zelfde merk blijven. Hiervoor hebben wij in allerlei merken gereden (volvo, citroen, ford & VW passat). Alle auto's hadden zo hun voor en nadelen. Zodra de nieuwe QQ in ons bezit is zal ik deze review voorzien van een totaal oordeel en uiteraard een nieuwe review schrijven over de QQ.

Verkocht!

  • 59.500 km

Zoals al aangegeven is de auto verkocht.
Wij hebben met heel veel plezier in deze auto gereden, het bleek echt een ruimte wonder te zijn.
Ondanks dat hij klein van buiten leek te zijn was de binnen ruimte ongekend groot. Met name voor de achter passagiers is er in deze klasse echt geen ruimere auto te vinden.
De 1.6 was krachtig genoeg om de ze auto voort te bewegen in het huidige verkeer. Ook met aanhanger op vakantie en in de bergen was dit een prima combinatie.
Uiteraard zijn er ook nadelen op te noemen, zoals het snelle slijten van de banden en de snelle slijtage van de multi-riem.
Echter deze nadelen wegen niet op tegen de vele voordelen.
Het is een prima familie auto met veel opties en zeer betaalbaar.
Het is dat wij weer eens wat anders wilde maar anders was het zeker weer een Note geworden.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.