Citroën C5 Break 2.0 HDi 110pk Ligne Prestige (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 Break 2.0 HDi 110pk Ligne Prestige |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 304.000 km |
KM-stand laatst | 304.000 km |
ERVARINGEN
- 278.000 km
Het betreft hier een ex-lease auto die niet bij een Citroen dealer is aangeschaft. De prijs was er dan ook naar. De auto is altijd tiptop dealer onderhouden en ook de distributiriem is netjes bij 160.000 vervangen. Hoewel de auto wat gebruiksporen heeft, is duidelijk te merken dat de vorige eigenaar is er zuinig mee omgesprongen is. Ik heb er nu zo’n 6000 km mee gereden waaronder een lange tocht richting Oostenrijk. De combinatie automaat en diesel is een goede gebleken. Het is een uitermate comfortabele en zeer ruime auto die op de grote weg ronduit zuinig rijdt (1:14 a 15). In de stad lust de C5 wel een slok (1: 9 a 10) Binnenkort gaat de caravan erachter. Kijken wat voor ervaringen dat oplevert.
Update 6 augustus 2006
Auto heeft het uitmuntend gedaan. Geen problemen met caravan richting Zweden.
Update 29 december 2006
Een dijk van een auto. Uiterst comfortabel.
Update 1 juni 2007
Nu 34.000 kilometer ermeer gereden. Deze Citroen C5 is en uiterst comfortabele auto. In combinatie met een goede dealer(v Wijngaarden, Rhoon)blijkt mijn auto een goede keus te zijn geweest. Alleen aan de kilometerteller is te zien dat er sprake is van een hoge kilometerstand.
Update 10 september 2007
De vakantie in Italie zit erop en de C5 moest flink aan de bak. Met de caravan(Hobby 460) over o.a. de Brennerpas en in de Dolomieten over over vaak vrij smalle en steile wegen. De auto gaf geen kick en heeft probleemloos gefunctioneerd. De grote trekkracht van de motor kwam goed van pas. Ook de combinatie met de automaat bleek opnieuw goed te werken. Vanuit stilstand weg rijden op een helling van ongeveer 25% was hierdoor een peuleschil.
Update 2 november 2007
Geen problemen ondervonden. Doet goed zijn werk en rijdt heerlijk. In december gaat het richting Oostenrijk.
Update 22 april 2008
Het wordt een eentonig verhaal. De auto bljft het goed doen. De auto heeft net een grote beurt gehad en daarbij zijn geen noemenswaardige problemen naar voren gekomen. Ik ben van plan nog een hele tijd in deze heerlijke reisauto te blijven rijden. Bandenkeus is top. Op naar de 250.000 km
Update 31 augustus 2008
De 250.000 is nog niet bereikt maar wel de 240.000. De auto heeft tijdens onze vakantie probleemloos gefunctioneerd. Ditmaal zijn er veel kilometers gemaakt in de Franse Alpen. Met en zonder caravan. Alleen een lekke band is het vermelden waard.
Update 24 november 2008
De teller staat op 245.000 km en alles gaat nog steeds naar wens. De APK beurt verliep betrekkelijk probleemloos. Verder geen bijzonderheden te melden. Gewoon doorgaan......
Update 4 juni 2009
De auto is inmiddels voorzien van een nieuw interieur omdat de bestuurdersstoel versleten was(incl.elektrisch bedienbare stoelen). Daarnaast zitten er nu lichtmetalen velgen op. De auto functioneert uitstekend zonder noemenswaardige problemen. Het blijft een top auto die erg ruim is en formidabel rijdt.
Update 20 november 2009
Weinig tot niets te melden. Met caravan naar de Harz(Duitsland) geweest. Alles functioneerde probleemloos (uitzondering achterklep wilde niet open. Verder een top auto.
Update 3 maart 2010
De auto is nu 4 jaar in mijn bezit. Na haast 100.000 ermee gereden te hebben ben ik nog steeds enthousiast. Geweldige auto. Wel wat kosten aan de auto gehad maar dat is niet echt een probleem. De wintersport rit naar Oostenrijk was weer een genot. Wat een comfort met als gem. verbruik 7.2/100 km. Daarbij zeer vaak rond 140 km gereden. Hoewel ik al gedacht heb aan een vervanger, heb ik besloten de auto voorlopige te houden.
PROBLEMEN
- 278.000 km
Tot nu toe heeft de auto uitstekend gefunctioneerd. Een tweetal keren heeft de boordcomputer een storing ontdekt die later geen storing bleek te zijn. Mijn dealer vertelde mij dat dit wel meer voorkwam bij de C5. Remedie: stoppen, contact eraf en auto afsluiten. Dan reset de computer zichzelf weer.
Verder trilde de voorwielem zeer hinderlijk. Het euvel bleek eenvoudig te bestaat uit het verkeerd uitgebalanceren van de voorwielen na montage van de winterbanden. Een ander hinderlijk fenomeen was het rammelen van de raamrubbers. Remedie bleek het licht invetten van de raamrubbers en inderdaad de auto is nu echt stil.
Update 6 augustus 2006
Een klein probleem is dat de boordcomputer niet van functie kan veranderen(verbruik e.d.). Mijn garage heeft in overleg het zoeken naar de oorzaak nog niet uitgevoerd. Tijdens de tocht naar Zweden heb ik een wieldop verloren wat aan extra kosten rond 25 euro oplevert.
Update 29 december 2006
De boordcomputer kan nog steeds niet van functie veranderen maar waarschuwt mij wel voor allerlei onheil (gladde weg, olie bijvullen e.d.) Laat het voorlopig maar zo omdat een eventuele reparatie nogal kostbaar zou zijn. Naast de reeds genoemde APK keuring geen problemen en dus extra onkosten aan de auto gehad.
Update 1 juni 2007
Tijdens de grote beurt constateerde mijn garage speling aan de stabilisatorstang rechts voor. Kosten reparatie waren uiteindelijk 80 euro. Daarnaast is er een lampje van de computerdisplay kapot gegaan. Verder is er geen enkel probleem te melden. Duidelijk is voor mij dat een hoge kilometerstand niet behoeft te leiden tot hoge onderhoudskosten. Ik rij nu al 34.000 kilometer zonder noemenswaardige problemen.
Update 10 september 2007
Slechts een vakantiecheck (die nog gratis was ook), het balanceren van de voorwielen en het uitlezen van de boordcomputer zijn de enige zaken die het waard zijn om vermeld te worden.
Update 2 november 2007
De auto heeft de jaarlijkse APK keuring weer ondergaan en met gemak doorstaan. Bij controle bleek er wat motorolie uit (waarschijnlijk) de turbo te lekken maar de hoeveelheid is zo gering(na 10.000 km een kwart liter olie erbij) dat actie(vooralsnog) niet noodzakelijk is.
Update 22 april 2008
De auto heeft een grote beurt gehad en is voorzien van 4 nieuwe banden(Michelin Energy Saver).Daarnaast zijn de ruitenwissers voor vervangen en zijn de achterwielen voorzien van nieuwe remblokjes. Het hele lekverhaal blijkt niets voor te stellen want het oliegebruik is nihil te noemen.
Update 20 mei 2008
De raamschakelaar aan de bestuurderskant heeft het begeven waardoor het raam wel open kan maar niet meer dicht (alleen met knop op autosleutel) Vervangen door een nieuwe unit waarna alles weer perfect werkt.
Update 11 juli 2008
Plotseling, tijdens een stadsrit, kookte de moter van de C5. Tenminste dat vond de temperatuurcensor. Duidelijk defect want er was niets aan de hand. Wel vervangen. Alles werkt weer naar wens.
Update 31 augustus 2008
Alleen het rechter voorraam deed vreemd. Ging telkens half open. Na de computer te hebben gereset(accupool even losgemaakt) was het euvel verholpen.
Update 24 november 2008
Na een lange rit bleek een van de achterwielen te zijn warmgelopen. Nadat de wegenwacht ernaar gekeken had bleken de gevolgen erg mee te vallen. Niets kapot. Wel het advies de achterremmen te laten reinigen.
Update 4 juni 2009
Begin december 2008 is de accu vervangen(auto startte soms wat moeilijker)
De com2000(de hendels aan het stuur) is vervangen omdat deze diverse kleine storingen gaf en omdat de boordcomputer niet meer functioneerde. Alle werkt weer perfect. Rond december 2008 is de kachelmodule vervangen omdat deze defect was. Omdat mijn autosleutels zijn gestolen, is de plip(afstandbediening) vervangen en opnieuw is deze ingeleerd. Op 23 april heeft de auto een grote beurt gehad waarbij de voorremschijven zijn vervangen.
Update 28 oktober 2009
Problemen: geen Na 11.000 km een half litertje olie erbij. APK keuring bracht geeb bijzonderheden aan het licht.
Update 20 november 2009
Plotseling wil de achterklep net meet open. Handmatig geopend door garage en oorzaak van de ellende opgezocht. Simpele draadbreuk in kabelboom van auto naar achterklep.
Update 3 maart 2010
Lamp van koplamp moeten laten vervangen. Bij moderne auto's niet meer even zelf te doen.
Daarnaast kwam bij het wisselen van de zomerbanden(LMV) naar winterbanden aan het licht dat een achterwiel aanliep. De remkleuw zat scheef(door roestvorming en vuil). Een euvel wat bij C5 en Xantia wel meer voorkomt. Dure grap. In feite de duurste reparatie tot nu toe. Alles is weer voor elkaar.
Samenvatting t/m 3 maart 2010:
* Alle werkzaamheden verricht bij Citroen van Wijnwaarden te Rhoon
Aanschaf winterbanden: 450 euro (incl. velgen)
Aanschaf twee zomerbanden: 180 euro
Grote beurt medio mei 2006; 320 euro
Verloren wieldop: 25 euro
APK keuring 2006: 360 euro (incl. vervanging uitlaat(achterste demper) en remblokken achter
Grote beurt medio mei 2007: 260 euro
Reparatie stabilisatorstang: 80 euro
Vakantiebeurt(eind juli): gratis
Balanceren voorwielen en uitlezen boordcomputer(eind juli): 42,00 euro
APK keuring 2007: 214 euro (incl. controle olie lekkage en computerdisplay lampjes en lampje dimlicht vervangen.)
Grote beurt eind april 2008: 1060 euro(incl 4 nieuwe banden,Michelin Energy Savers)
Verloren wieldop: 25 euro(2e keer)
Vervanging raamschakelaar 83 euro
Vervanging temperatuursensor 56 euro
Bandenreparatie in Frankrijk 17 euro
APK keuring 2008: 556 euro(incl. vernieuwen van beide handremkabels en reinigen achterremmen waarbij ook de blokjes zijn vervangen)
Accu vervangen: 150 euro
Com 2000 vervangen: 334 euro
Grote beurt eind april 2009: 630 euro
APK keuring 2009: 99 euro(gloeilamp stadslicht vervangen, paar klemmetjes vervangen.
Draadbreuk achterklep opgezocht en gerepareerd: 101 euro.
Lamp van koplamp vervangen 18 euro
Achterremklauwen vervangen(incl blokken) 663 euro
En het gaat maar door....
- 301.000 km
De 300.000 grote beurt is achter de rug en opnieuw moet ik constateren dat deze Citroen C5 een dijk van een auto is. Hoewel ik wel wat kosten heb gehad(o.a. een wiellager vernieuwd blijven de kosten zeer binnen de perken. Nu net een grote beurt gehad van 400 euro (bij mijn citroen dealer) en in principe kan ik er weer 20.000 km tegen aan. hoewel ik voorzichtig aan het kijken ben naar een vervanger, blijf ik voorlopig gewoon met deze "grand old lady" doorrijden
De auto is verkocht
- 304.000 km
Na haast zes jaren veel plezier gehad te hebben van deze auto is deze verkocht. De vervanger is, hoe kan het anders, weer een Citroen C5. Ditmaal een uit 2006. Een 2.0 HDIf Exclusive Break,automaat
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.