Volkswagen Lupo 1.7 SDI (1999)

autoreview

Volkswagen Lupo

Signalement

UitvoeringLupo 1.7 SDI
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf166.196 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Algemene indruk
De wagen lijkt kleiner dan dat hij van binnen is. Er is veel beenruimte voor- en achterin. Hoofdruimte is dik in orde door de relatief hoge bouw van de wagen.
Let wel op bij aankoop op roest in de dakgoot (onder de zwartestrip meestal aan de rechterkant). Ook remtrommels en de achteras gaat behoorlijk snel roesten.
Vanaf +/- 80 km/h gaat er iets fluiten alleen weet ik nog steeds niet wat (ik vermoed de rechterspiegel). Door het gewicht van 955 kg val je net in een klasse hoger bij de wegenbelasting. Dit is wel jammer voor die 5 kg.
Voor de rest is er na 7 jaar en ruim 199000 nog niks op aan te merken. En dit laatste hoor en zie je ook omdat je toch nog regelmatig nagekeken wordt terwijl het wagentje zelfs al uit productie is, of een opmerking dat het toch ie er toch wel sportief uitziet (dit komt waarschijnlijk o.a. door de 14’ lichtmetalenvelgen).

Prestaties en verbruik
Het verbruik ligt tussen de 1:19,1 en 1:25,9 (gemiddeld 1:21,89 over ruim 33000km) bij snelwegritten met snelheden tussen 80 (omg. Rotterdam, Den Haag en verder) en 130km/h (Brabant en Zeeland). De topsnelheid ligt tussen de 155 en 160 km/h. Het wagentje is in de eerste en tweede versnelling redelijk fel, in de hogere versnellingen gaat het iets minder van harte.

Het rijden
Als het wagentje het goed doet is het een plezier om recht toe recht aan in te rijden. In de bochten wil hij behoorlijk overhellen en bieden de stoelen beperkte zijdelingse steun. De 1716cc doet zijn werk onder de 2000 toeren vrijwel geruisloos. Alleen wordt wel redelijk lawaaierig vanaf ongeveer 110km/h (2500 toeren). Bij regen kunnen helaas de ruitenwissertjes het niet voldoende bijhouden, vooral niet bij harde wind (vanaf ca. windkracht 5) en snelheden boven de 110 km/h. Hieruit blijkt dus ook dat 100 a 110 de ideale snelheid is om te rijden. Hierdoor blijft het verbruikt ook nog eens gunstig. Van zijwind moet de Lupo ook niks hebben. Hierdoor gaat hij behoorlijk slingeren en het dashboard kraakt behoorlijk bij flinke windstoten. Lange bochten, met voegovergangen en zijwind zijn geen feest omdat het wagentje dan behoorlijk begint te slingeren. Waarschijnlijk te danken aan de korte wielbasis.

Uitrusting
De uitrusting is bijzonder. Er zijn geen elektrische speeltjes zoals raam en spiegel bediening. Wel een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, toerenteller, digitale onderhoudsindicator en hoofdsteunen op de achterbank. Ook voor de kaartbakken is een leuke oplossing verzonnen. Een netje i.p.v. een kunststof bak. Alleen is zo’n bak veel praktischer omdat er ook kleine dingetjes ingegooid kunnen worden. In mijn Lupo zit nog een glazen schuifdak (handbediend). Dit is echt een aanrader omdat je wagen dan nog ruimer lijkt.

+
Zuinig;
Bekijks/complimenten;
Interieur ruimte voorin;
Stoelen (De bestuurdersstoel begint door te zitten en te kraken);
Netjes en degelijk interieur (wel af en toe gekraak).

-
Kofferruimte (2 kratten bier maximaal)
Géén dashbord kastje;
Opbergruimte algemeen;
Overhellen in de bochten;
Prestaties;
Zicht/spiegels;
Garages;
De lijst met vervangen onderdelen wordt erg snel wel erg lang.

Ik heb deze wagen gekocht omdat hij klein en redelijk zuinig was. Dus niet omdat het een VW was. Ik ben niet echt een liefhebber van VW, maar zeker ook geen hater. Ik heb deze review getracht zo objectief mogelijk te maken, zonder de bedoeling om VW op te hemelen of in de grond te boren. De (mogelijke) negatieve ondertoon is waarschijnlijk meer aan de service van de garages te danken dan aan de auto zelf. Volkswagen zou beter iets meer aandacht besteden aan de kwaliteit van betaalbare auto’s dan aan van die onzin projecten als een Pheaton of Touareg die bijna niet verkopen.

PROBLEMEN

Kilometerstand: 166494:
Motorkap wil niet meer open (kabel uit het handvat geschoten, zelf verholpen.

Kilometerstand: 170158:
APK (goed gekeurd zonder opmerkingen).
Datum: 30-09-2005
Kosten: € 82,43
Uitgevoerd bij: Auto Kar, Bergen op Zoom
Leenauto: nee
Beoordeling: Prima geholpen, zelfs twee keer gebeld toen de auto klaar was.

Bij hobbels zoals bijvoorbeeld een voegovergang bij een brug, viaduct of tunnel valt de ventilator van de kachel uit.

Kilometerstand: 180200:
Groot onderhoud + uitlaat vastgelast, schakelaskering vervangen, nieuwe ruitensproeier achter.
Datum: 20-01-2006
Kosten: € 259,84
Uitgevoerd bij: Autobedrijf Van Strien, Goes
Leenauto: nee
Beoordeling: Planning is niet het sterkste punt van dit bedrijf. Voor het onderhoud werd al 4 uur uitgerekend. Toen de extra reparaties bekend werden kan het nog wel eens 1 uur langer duren. Gelukkig was mn auto al na 2 uur en een kwartier (!) klaar (de reparatie hieronder verklaart alles).

Kilometerstand: 181150:
Versnellingsbak geeft de geest. Dit blijkt de oorzaak te zijn van een verkeerd gemonteerde schakelaskering. Hierdoor is alle olie uit de bak gelopen. De bak is geheel kosteloos vervangen (t.w.v. € 1943,17) door de garage waar de grote beurt is uitgevoerd.
Datum: 30-01-2006
Kosten: € 0,00,
Uitgevoerd bij: Autobedrijf Van Strien, Goes
Leenauto: ja; VW Fox 1.2 (€ 0,-)
Beoordeling: Na ongeveer 900 km gereden te hebben schoot de auto uit de versnelling op weg naar mn werk (vrijdag). Op mn werk aangekomen gebeld en kon ik pas de donderdag daarop terecht om het na te kijken. Op maandag weer op weg naar mn werk sloeg de 5 ’vast’ en kon alleen nog maar met de overige 4 versnellingen schakelen. Op mijn werk aangekomen gebeld met de mededeling dat ik ’s middags mijn auto kwam brengen en dat ze voor een leenauto moesten zorgen. Toen ze de versnellingsbak open hadden gemaakt kwamen ze ook tot de conclusie dat het niet meer te redden was. De chef werkplaats belde met het voorstel dat ik de bak voor inkoopprijs kon kopen en dat de hem er gratis onder zouden hangen. Op dit voorstel ben ik niet ingegaan en heb ze een dag tijd gegeven om met een redelijk voorstel te komen. Een uur later belde ze dat het met de verzekering van de garage was geregeld en dat het gratis gerepareerd werd. Toen ik de auto (na een week) kwam ophalen werd ik zomaar door een verkoper op pad gestuurd zonder enige informatie. Na flink aandringen werd er een garantiebewijs beloofd, alleen werd de belofte niet waargemaakt. Zelfs niet na een aantal telefoontjes.

Kilometerstand: 182200:
EGR klep kapot dus vervangen en hele systeem gereinigd + een reinigingsmiddel toegevoegd aan de brandstof.
Datum: 10-02-2006
Kosten: € 225,80
Uitgevoerd bij: Autobedrijf Van Strien, Goes
Leenauto: ja; VW Caddy 1.4 (€ 0,-)
Beoordeling: Redelijke service. Niets meer dan anders.

Gebeld door klanttevredenheidsonderzoekster. Alle klachten/zwakten uitgelegd. De klachten zouden worden besproken met de verantwoordelijke.

Kilometerstand: 183621:
Drukomvormer kapot.
Datum: 21-02-2006
Kosten: € 133,90
Uitgevoerd bij: Autobedrijf Van Strien, Goes
Leenauto: nee
Beoordeling: Perfect geholpen, probleem uitleggen, een monteur rijdt een rondje en repareert direct de auto. Ook werd er op het kapotte wiellager gewezen. Helaas is deze service niet standaard. Volgens mij kwam dat omdat de directeur in de werkplaats rond liep. Hiervan wel geprofiteerd en eindelijk het garantiebewijs van de versnellingsbak bemachtigd!.

Kilometerstand: 184100:
Wiellager rechtsvoor kapot.
Datum: 23-02-2006
Kosten: € 243,00
Uitgevoerd bij: Autobedrijf Van Strien, Goes
Leenauto: ja; VW Lupo 1.4 (€ 0,-)
Beoordeling: ’s Ochtends gebeld voor een afspraak en kon de wagen ’s avonds al brengen (koopavond) en de andere dag gerepareerd. De wagen zaterdag opgehaald. De enige opmerking is dat het kunststof onder de handremhendel vettig was van olie. Maandag na de reparatie werd er gebeld voor een klanttevredenheids onderzoek (helaas van de garage zelf en niet onafhankelijk). Ik heb wel veel geduld moeten hebben voordat ik de rekening kreeg. Tot mijn schrik werd zelfs € 1,78 (!) brandstof in rekening gebracht, terwijl ik het leen Lupo gewoon vol had gegooid. Dus hier voor gebeld en mn beklag gedaan. En met succes.

De dashboard verlichting brandt regelmatig niet of valt uit. Even met harde hand over het dashboard aaien en het floept weer aan.

Bestuurdersstoel begint enorm te kraken wanneer je over een hobbel of drempel rijdt.

Gerammel in de katalysator. De oorzaak is waarschijnlijk een los tussenschot.

Al tig keer een foutmelding van de olie gehad terwijl het oliepeil toch goed was, tussen 168000 en 175000 en vanaf 183000 tot 190000 wederom.

Kilometerstand: 190002:
De gloed nieuwe versnellingsbak schakelt niet goed van 2 naar 1 en van 3 naar 2. De schakelstang opnieuw ingesmeerd en afgesteld (onder garantie). Luchtfilter vervangen en hele systeem gereinigd + een reinigingsmiddel toegevoegd aan de brandstof. En als laatste is de schakelaar van de oliedrukmeter vervangen (dus als het goed is gaat het lampje niet meer branden).
Datum: 13-04-2006
Kosten: € 209,33
Uitgevoerd bij: Autobedrijf Van Strien, Goes
Leenauto: ja; VW Fox 1.4 (€ 20,-)
Beoordeling: Deze keer prima service (omdat het niet druk was). Alleen was er geen leenauto geregeld en moest op het laatste moment nog worden opgetrommeld. Deze moest ook zo-wie-zo aan het eind van de dag worden ingeleverd. Het probleem echt al twee keer heel duidelijk uitgelegd maar toch eigenwijs doen en domweg een luchtfilter vervangen en niet luisteren naar de klant. Helaas zijn de klachten dus niet verholpen, dus moeten we nog een keer terug (voor de zoveelste keer!). Voor deze reparatie kreeg ik de rekening al na twee dagen.

Tijdens de paasactie bij de afdeling verkoop geweest (van ondertussen mijn vaste garage) om naar een nieuwe Fox te kijken. De (leerling/stagiair)verkoper deed alsof hij de korting van zijn eigen spaarcentjes moest betalen (er zou maar €250 winst voor de garage op zitten, dus er kon niks af). En dan ook nog eens proberen om je voor €500 te naaien bij de inruil (’rekenfoutje’). Alweer een aanfluiting dus.

Kilometerstand: 191500:
Datum: 04-05-2006
Kosten: € 171,38
Uitgevoerd bij: Autobedrijf Van Strien, Goes
Leenauto: nee
Beoordeling: Motor maakt bijgeluiden zoals bij km 183621 en 190002. Vooraf met chef werkplaats stukje gereden om het euvel duidelijk te maken en mijn eigen mening er over te geven, en daarna een afspraak gemaakt om een reparatie uit te voeren + alvast een kleine beurt. Na de reparatie is het bijgeluid nog niet verholpen. Dit is, na dat ik weer eens een keer gebeld had, niet op de rekening gezet. Het niveau van de koelvloeistof stond voor de onderhoudsbeurt op minimum. En na de beurt ook nog (dus er is niet na gekeken, en ik heb het zelf maar bijgevuld) daar betaal je dan € 115,- voor. Ook moest de rem rechts achter (trommel) gangbaar worden gemaakt omdat deze vast scheen te zitten (zelf nooit opgemerkt).

Alweer gebeld door de klanttevredenheidsonderzoekster. Alle klachten/zwakten van de werkplaats en verkoop weer uitgelegd. De klachten zouden weer worden besproken met de verantwoordelijke en er werd beloofd dat de verkoop nog contact met mij ging opnemen. Eerst zien dan geloven.

Kilometerstand: 195005:
Datum: 05-2006
Kosten: € 0,00
Uitgevoerd bij: Autobedrijf Van Strien, Goes
Leenauto: ja; VW Lupo 1.4 (€0,00)
Beoordeling: wederom een proefrit gemaakt samen met de chef werkplaats. Eerst hoorde de man niks, maar daarna “was het toch duidelijk te horen”. Dus weer maar een afspraak gemaakt. Direct duidelijk gemaakt dat ik niks ga betalen voor de leenauto. De dag voordat de auto weer terug moet reed hij perfect. Géén bijgeluid meer!. De avond voor de reparatie werd de auto werd netjes ’s avonds opgehaald en de dag daarna weer thuis gebracht. De drukregelklep is los gemaakt en opnieuw gemonteerd. De chef werkplaats belde (dit was de eerste keer dat ze uit zich zelf belde) en kon melden dat tijdens de proefrit er geen bijgeluiden meer de horen waren. Dus vol goede moed de volgende ochtend mn auto gestapt, maar dit was helaas vergeefs. Na ongeveer 90 km kwam het weer terug (!) én de ’oil service’ indicator gaat branden. Dus weer vergeefse moeite.

Kilometerstand: 195500:
Dimlicht linksvoor kapot, zelf H4 lampje vervangen.

Onder tussen bij de Toyota gaan kijken voor een andere auto. Dit keer wel beschaaft geholpen (zeer netjes). En last but not least: €1095 meer inruilwaarde. En dat zonder een actie. Bijna ongelofelijk.

Kilometerstand: 196750:
Datum: 16-06-2006
Kosten: € 0,00
Uitgevoerd bij: Autobedrijf Van Strien, Goes
Leenauto: ja; VW Lupo 1.4 (€0,00)
Beoordeling: Ik werd 3 dagen voor de afspraak gebeld door de werkplaats dat de monteur die mijn auto thuis kwam halen die dag niet kon (’omdat hij moest voorkomen’ dit vertel je natuurlijk nooit aan een klant want dit is echt geen reclame) dus zelf maar weer naar Goes gereden en afgesproken dat er vóór 14:30 gebeld zou worden. Rond 12 uur werd ik gebeld door de werkplaatschef dat er geen bijgeluid meer te horen was. Dus duidelijk gemaakt dat ik de auto ’s middags kwam halen. Bij de garage aangekomen bleek dat ze ongevraagd de EGR klep hadden vervangen. Dus ik heb direct duidelijk gemaakt dat ik niet van plan was om die zomaar te betalen. Hieraan werd geen aandacht geschonken. En kreeg ik de bevestiging dat de auto goed was. Toen ik de auto startte hoorde ik aan de motor dat die een ander geluid maakte, maar verder er geen aandacht aan geschonken. Eenmaal buiten de stad viel het me op dat de wagen enorm rookte. Omdat het eerste 5 a 7 km redelijk druk was kon ik niet goed doorrijden. Toen het verkeer het toeliet om flink door te kunnen rijden viel het op dat de auto met veel pijn en moeite de 80km/h haalde. Dus ik ben na 10km terug gedraaid en naar de garage gereden. Daar aangekomen om tekst en uitleg gevraagd. Helaas kreeg ik niet veel te horen, alleen dat waarschijnlijk er heel veel roet los kwam uit de motor en deze het niet meer kwijt kon. Na bijna een uur heb ik eens gevraagd hoelang ik nog moest wachten. Op mijn vraag konden ze geen antwoord geven dus moest maar weer met een leenauto naar huis.

Proefrit gemaakt met de Toot. Dit bevalt wel erg goed, niet te vergelijken met een VKW. Geen kraakjes of piepjes. Echt bijna perfect. Het ziet er alleen niet zo gelikt uit. Maar ja liever lelijk en goed dan mooi en slecht (of ik bedoel waardeloos).

Kilometerstand: 196760:
Datum: 16-06-2006
Kosten: € 636,85
Uitgevoerd bij: Autobedrijf Van Strien, Goes
Leenauto: ja; VW Lupo 1.4 (€0,00)
Beoordeling: De katalysator is kapot. En dat zijn geen grappen. €710 werd gemeld. Ik heb het angstige vermoeden dat het gebeurd is tijdens de reparatie van de EGR klep. Alleen wil niemand dit natuurlijk bevestigen. Ik kreeg als schrale troost (na veel aandringen) nog €72 korting. Maar ja dat is ook een druppel op een gloeiende plaat. Het valt me nog mee dat de koppakking heel is gebleven. Want daar vreesde ik toch voor. Het wordt hoog nodig tijd om afscheid te nemen van deze bak ellende!. Bij het ophalen van de wagen werd ik nog aangenaam verrast. De totaal prijs was lager. Het vernieuwen van de katalysator was ’maar’ €697,15 i.p.v. de eerder genoemde €710. En 10% korting, exclusief het het in- en uitbouwen.
Het bijgeluid is opgespoord en de drukomvormer is vernieuwd i.p.v. de eerder genoemde EGR klep. De omvormer was nog garantie, maar de werkplaatswerkzaamheden waren wederom gratis en dat t.w.v. €88,50. Na de vier keer terug te moeten (totaal bijna een dag vrij moeten nemen) is het eindelijk op een correcte manier gerepareerd. Ook het ’oil service’ indicator is uitgezet, maar dat hoorde nog bij de onderhoudsbeurt.
Wat nog het mooiste was, is dat de man van de werkplaatsreceptie met mijn eigen review op papier aan kwam zetten. Ik ging er al van uit dat garages ook in deze reviews rondsnuffelde dus het was zeker geen verrassing. Wel een verschil van mening over diverse zaken gehad, vooral over mijn kant van het verhaal. Maar wel aangeboden om een passage te herschrijven (op aanwijzing van de garage) waar ze een andere visie op hadden dan ik.
Dat ik zo een pietje precies ben kunnen hun niks aan doen, alleen ik verwacht bij een merk dealer van een top merk wel altijd een top kwaliteit. Perfectie behoeft geen correctie.
Maar het belangrijkste is dat de auto weer als een zonnetje reed, misschien toch te vroeg of voor niks stad en land afgezocht naar iets anders?

Wederom diverse garages afgeweest op zoek naar een vervanger voor mijn Lupo. Fransen, Duitsers, Italianen en de Japanners. En ik kon het niet laten: weer bij VW geweest. Bij de meeste kreeg ik weer meer terug voor de Lupo dan bij mijn stamgarage. Het blijft een gok. Iets anders (met alle risico’s van dien) of toch maar de Lupo door de 2 ton sturen?

Kilometerstand: 197000:
Het is wel geteld 1 dag goed gegaan. Dus zonder bijgeluiden bedoel ik. Nu is het gewoon weer terug. Net als afgelopen weken.
Ook lijkt het wel op dat het paneeltje van de verwarmingsknoppen open is geweest. Of het is een wonderbaarlijke genezing, want de verlichting er van doet het nu gewoon in 1 keer.

Het derde remlicht heeft al een lading lampjes gekost en doet het nog steeds niet. Dit is al vanaf het begin.

Kilometerstand: 199245:
Toch uit eindelijk maar ingeruild voor een Toyota. De ergernis en ellende was ik spuug zat. Mijn beslissing is mede te danken aan de ’service’ van de garage. De conclusie is simpel: het is mijn eerste en laatste VAG product, te veel slechte ervaringen om het nog eens te wagen. En de laatste keer dat ik bij deze garage ben geweest. Ik ben de laatste die deze garage aan iemand zou aanbevelen.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.