Turkse TOGG positief onthaald, maar niet zonder zorgen

Het gaat Togg wel lukken?

TOGG
TOGGTOGGTOGGTOGGTOGGTOGGTOGGTOGG

Vlak voor de jaarwisseling onthulde het Turkse TOGG haar eerste auto's. De EV's moeten op grote schaal geproduceerd worden en een belangrijke impuls geven aan de Turkse economie. Ondanks het feit dat het een paradepaardje van president Erdogan is, wordt er ook vanuit de oppositie positief gereageerd. De productie van de beloofde aantallen levert nog wel wat vraagtekens op.

In het tot op het bot verdeelde Turkije is de onthulling of opening van iets door president Erdogan voor de oppositie vaak al genoeg reden om het project in kwestie met de nodige argwaan tegemoet te treden. Toch lijken de verschillende prominente politici overwegend positief over de nationale auto te zijn. Ekrem Imamoglu, sinds zijn verkiezing als burgermeester van Istanboel in 2019 een van de belangrijkste oppositiefiguren van het land, prees de nationale auto op Twitter. Hij zei dat de gemeente er alles aan zal doen om het project te steunen.

Oud-premier Ahmet Davutoglu, die vorig jaar uit de AKP van Erdogan stapte en een nieuwe partij oprichtte, was eveneens lovend over de modellen. Meral Aksener van de İYİ Parti bedankte daags na de onthulling van de auto's het ontwikkelingsteam. Ze zei te hopen dat de regering zo snel mogelijk aan de slag gaat met de laadinfrastructuur in het land, om zo meer emissievrije kilometers mogelijk te maken.

Laadinfrastructuur beperkt

Dat laatste roept de nodige vragen op. Volgens TOGG en president Erdogan moet de laadinfrastructuur in 2022 zijn uitgerold. Dat wordt een flinke klus, aangezien het aantal laadpunten in Turkije zeer dun gezaaid is. Naar schatting zijn het er nog geen twaalfhonderd, veelal verspreid over het westen van het land. Ter vergelijking: Amsterdam alleen al heeft er vier keer zo veel. Het ZES-netwerk, onderdeel van de bij TOGG betrokken Zorlu Holding, bestaat uit slechts 270 laadpunten, waaronder een handvol snelladers. Er staan nog 136 laadpunten gepland.

Waar komen de accu's vandaan?

Een ander punt is het geplande productieaantal. Op termijn moeten er in Bursa jaarlijks 175.000 exemplaren van de band lopen. Dat is op zichzelf niet onmogelijk, zeker omdat Turkije ruime ervaring heeft met het bouwen van auto's voor anderen. Maar doordat TOGG nog geen enkele mededeling over het betrekken van batterijcellen voor accupakketten heeft gedaan, rijst de vraag in hoeverre het genoemde aantal realistisch is.

Ter illustratie: Ford kan dit jaar slechts 50.000 stuks van de volledig elektrische Mach-E bouwen, aangezien er niet genoeg accupakketten voorhanden zijn. Om die reden kondigde Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz, in 2018 al aan dat het voor 20 miljard euro aan accucellen had gekocht voor de periode tot 2030. Net als Ford zullen veel merken zich de komende jaren moeten melden bij het handjevol bedrijven dat accucellen kan leveren. TOGG moet als nieuwkomer mogelijk achter in de rij aansluiten.

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.