Over een week alle nieuwe auto’s met intelligente snelheidsassistent, wat betekent dat?
Vanaf 7 juli dit jaar worden ADAS-hulpsystemen, waaronder een intelligente snelheidsassistent, verplicht in nieuwe auto’s op de Europese markt. Wat betekent dit voor jou als automobilist?
De zogeheten Advanced Driver Assistance Systems zijn in de autowereld al jarenlang onderwerp van gesprek, maar vanaf dit jaar worden ze echt verplicht voor nieuwe auto’s. Deze rijhulpsystemen moeten automobilisten ondersteunen tijdens het rijden en het verkeer veiliger maken. Fabrikanten gebruiken al langer dit soort systemen, zoals adaptieve cruisecontrol en dodehoekwaarschuwing, dus helemaal vreemd zullen ze voor veel consumenten niet zijn. Een systeem dat sinds kort vooral onder vuur ligt is de Intelligent Speed Assistance (ISA). Deze ‘intelligente’ assistent houdt je snelheid in de gaten en kan al gaan piepen als je slechts 1 km/h te hard rijdt. Vorig jaar schreven we al een uitgebreid artikel over ISA.
Kan ik die rijhulpsystemen makkelijk omzeilen?
De verschillende rijhulpsystemen zijn al verplicht voor auto’s die sinds juli 2022 zijn gepresenteerd, maar vanaf juli 2024 gelden ze voor alle nieuwe modellen; dus ook voor al bestaande. Tot vreugde van veel automobilisten kun je de hulpsystemen handmatig uitschakelen, zodat je zelf de volledige controle over je auto behoudt. Het probleem is echter dat je dit iedere keer moet doen als je instapt. Het permanent uitschakelen van de systemen is enigszins mogelijk, maar kan je vervelende situaties opleveren.
Een mogelijkheid is om de rijhulpsystemen te controleren bij de apk, maar die wordt naar verwachting wat complexer dan een ‘normale’ keuring. Al in 2017 startte de automotive branche van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen een onderzoek naar veranderingen in de werkplaats in de autowereld. Zij concludeerden dat een universele apk voor ADAS-hulpsystemen een grote impact zal hebben voor garages. Een kalibratie, die volgens het onderzoek de meest realistische optie is voor garages, vereist dure apparatuur waarvoor onder meer monteurs een extra cursus moeten volgen. Deze zogenaamde ‘ADAS-APK’ neemt ook meer tijd in beslag waardoor de kosten voor consumenten toenemen. Het is op dit moment nog niet duidelijk of deze nieuwe soort apk er daadwerkelijk gaat komen.
Nieuwe systemen nog veelal onbekend
Mocht je dus in de markt zijn voor een nieuwe auto, is het wellicht de moeite waard om er voor 8 juli een aan te schaffen. Houd er wel rekening mee dat veel voorraadmodellen vaak al zijn uitgerust met verschillende rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruisecontrol, rijbaanassistent en dodehoekdetectie. Ook de ‘beruchte’ Intelligent Speed Assistance is bij veel voorraadmodellen al terug te vinden, zelfs bij modellen die voor 2022 op de markt zijn verschenen. Er is dus een grote kans dat je veel nieuwe auto’s treft mét allerlei rijhulpsystemen, tenzij je zelf besluit ze niet aan te vinken.
Voor veel automobilisten klinkt de nieuwe verplichting vrij onbekend in de oren. Na wat navraag bij verschillende dealers in het oosten van Nederland, blijken vooral de wat meer bekende opties, zoals adaptieve cruisecontrol en rijbaanassistent de prioriteit te krijgen. Er zijn bij deze dealers dan ook geen verhalen bekend van mensen die bewust verschillende rijhulpsystemen vermijden, maar tegelijkertijd verwacht men wel een hoop reacties over de nieuwe snelheidsassistent en de ‘piep’ die ermee gepaard gaat. Toch lijkt er bij dealers geen sprake te zijn van een stormloop om de verplichte rijhulpsystemen nog voor 8 juli te ontwijken.