Let op bij gebruikte auto met automaat: goed onderhoud is cruciaal
Automaat minder duurzaam dan vroeger
- Elco van der Meer
- Achtergrond
De automaat rukt op, dus is er op de tweedehands markt ook een steeds groter aanbod van auto’s met automatische bak. Is dat een extra risicofactor voor de occasionkoper?
Nico Klok, servicemanager van allround automatenspecialist Autrans, beantwoordt deze vraag met een volmondig ‘ja’. “En we zien bakken die aan revisie toe zijn binnenkomen met veel lagere kilometerstanden dan vroeger. Geregeld komen auto’s binnen met nog geen 100.000 kilometer op de teller, terwijl tussen de 150.000 en 200.000 gangbaar was.” De oorzaak van deze verschuiving? “Autofabrikanten bezuinigen, waardoor de techniek simpelweg minder duurzaam is.”
Goed onderhoud kan het leven van een transmissie wel verlengen. Klok: ‘Bij veel merken staat nieuwe versnellingsbakolie niet in het serviceboekje, maar wij adviseren om ook die olie elke 80.000 tot maximaal 100.000 kilometer te verversen. Daardoor gaan automaten aanzienlijk langer mee.” Tussen fabrikanten onderling merkt Autrans weinig kwaliteitsverschil. “Wel durf ik te zeggen dat een traditionele automaat doorgaans iets degelijker is dan een transmissie met dubbele koppeling.” Genoteerd.
En de DSG van Volkswagen?
Pro-Shift in Albergen is gespecialiseerd in onderhoud en revisie van juist dit soort versnellingsbakken, specifiek DSG’s van de Volkswagen Group. Eigenaar Evert Haarman: “Wij merken aan de planning dat steeds meer mensen voor zo’n automaat kiezen, ja. Het gros van de auto’s met zo’n versnellingsbak rijdt gewoon probleemloos rond. Met het juiste onderhoud en een nette rijstijl gaat het heel lang goed. Hard optrekken zorgt bijvoorbeeld voor meer slijtage, maar dat is bij een auto met handgeschakelde versnellingsbak niet anders.”
Veel DSG-transmissies hebben wel een onderhoudsinterval. “Bij de meeste moet de olie elke 60.000 kilometer ververst worden”, licht Haarman toe. “Het is echt belangrijk dat dit gebeurt. Ook bij versnellingsbakken met zogenaamde droge koppeling, die officieel geen oliewissel nodig hebben, zorgt het voor beter schakelgedrag en een langere levensduur.”
Hoe voel je of een DSG goed is? Haarman: “Vooral aan de toerenteller moet je zien dat er is geschakeld, je moet het niet voelen.” Autrans geeft aan dat dit bij een traditionele automaat nog moeilijker is, want: “Er zijn zoveel transmissies met verschillende eigenschappen.” Beide specialisten benadrukken: let bij de aanschaf van een occasion op de tijdige olieverversing in het verleden. En merk je afwijkend schakelgedrag, laat dan meteen een diagnose stellen om schade te beperken.