Designreview Skoda Epiq: ‘Episch falen om Skoda-design niet simply clever te maken’

Met 'oude' designtaal was niets mis

Skoda Epiq designreview

De nieuwe budget-EV van Skoda, de kleine Epiq, is volgens de fabrikant krachtig, functioneel en authentiek. Autodesigner Niels van Roij toetst die beweringen op hun waarde.

De nieuwe kleine elektrische SUV van Skoda luistert naar de naam Epiq. Hij debuteert in 2025.

“Onze nieuwe designtaal – Modern Solid – vertegenwoordigt het volgende niveau van moderniteit. Slimme functionaliteit wordt harmonieus in evenwicht gehouden door aantrekkelijke nieuwe looks en onze duurzaamheidsaanpak. De designstudie van Skoda Epiq belichaamt perfect alle belangrijke kenmerken van de nieuwe designtaal.”

Aldus Oliver Stefani, Head of Skoda Design.

De designtaal Modern Solid combineert inderdaad een robuust uiterlijk, met stevige wielen die op de hoeken van de koets staan en omrand zijn met zwarte kunststof. Maar aan bijzondere functionaliteiten ontbreekt het bij het exterieur volledig. De authenticiteit is zelfs al helemaal ver te zoeken. Wie herkent hier het Skoda-dna in dat we tot nu toe kenden? Vooral de flanken en de achterzijde zijn generiek. Ook het front is weinig origineel, al is het de beste kant van het ontwerp.

Is het huidige design van Skoda dan slecht?

Blijkbaar moest Skoda volgens de ontwerpafdeling een heel nieuwe designkoers inslaan en alle bekende, vertrouwde stijlkenmerken van het merk overboord gegooid. Dat zou betekenen dat het huidige design volgens de fabrikant dermate slecht is, dat die koersverandering nodig was. Nu zijn de jongste modellen van Skoda, zoals de Karoq, Fabia en Octavia inderdaad weinig verfrissend – dat was vroeger met de Yeti en Roomster wel anders - maar het uitgaande Superb-model was zeer sterk getekend, met interessante surfacing oplossingen en ijzersterke proporties (zie ook deze designreview van de nieuwe Skoda Superb). Beide kwaliteiten ontbreken op deze concept-car.

De Epiq heeft een gebeeldhouwde motorkap met het nieuwe Skoda-logo lichtgevend erin verwerkt. Het nieuwe embleem voorop is eveneens als script uitgevoerd. Een wijziging die we in het recente verleden bij veel nieuwe modellen juist op de achterklep zagen. Blijkbaar is een uniek embleem, dat in het geval van het Tsjechische merk al meer dan honderd jaar meegaat, volgens de denkers bij Skoda niet zo goed als een generieke interpretatie van de merknaam in uitgeschreven letters. Wat een wonderlijke beslissing.

 De Tech-Deck Face – zoals Skoda de Down The Road Graphic in glanzend zwart noemt - is een herinterpretatie van de Skoda-grille en herbergt elektronische apparaten zoals de radar en de camera. Die interpretatie van de klassieke grille is voorzichtig interessant te noemen. De led-lijntjes zijn duidelijk een verwijzing naar de chromen spijlen zoals we die vanaf de eerste moderne Octavia voorbij zagen komen.

Het Tech-Deck Face front wordt geflankeerd door T-vormige led-elementen voor dagrijverlichting en richtingaanwijzers. De koplampen vooraan bevinden zich in een lagere secundaire positie, zoals we dat vaker zien tegenwoordig – al zijn ze hier toch wel behoorlijk sterk weggewerkt in de relatief smalle zwarte band. De vraag is of deze oplossing het productiemodel haalt.

 De robuuste voorbumper heeft een zeer grofstoffelijk patroon dat weinig van doen heeft met de rest van de auto en behoorlijk basaal oogt met zijn acht verticale openingen.

Het zijaanzicht wordt gekenmerkt door een hoge, brede zogenaamde tornadolijn, die de beglazing visueel scheidt van de rest van de carrosserie en de schouders van de auto benadrukt. Deze surfacing oplossing is weinig uniek en is op vele modellen toegepast.

De Epiq is weinig krachtig, functioneel en authentiek. De heruitvinding van het merk had daadwerkelijk Simply Clever kunnen zijn. Dit is wat mij betreft een episch falen van Skoda.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.