Gordini keert terug, nu echt
Het submerk Gordini van Renault keert in zijn volle glorie terug. Niet met wat uiterlijk vertoon op een Clio RS of Twingo RS, maar als label voor echt sportieve auto's.
Mikt Renault enerzijds op een duurzame toekomst met elektrische auto's, anderzijds timmert het aan de weg met uitstekende hothatches. Nauwelijks werd bekend dat Alpine een herstart krijgt in samenwerking met het Engelse Caterham, of chief operating officer Carlos Tavares kondigt aan dat 'de ultieme circuitauto voor de openbare weg' zal verschijnen onder de naam Gordini. De roots zeggen genoeg: Gordini was in de jaren vijftig een Formule 1-team.
Tegen het Engelse Autocar zegt Tavares: "De modellen van Renault Sport zullen sportief zijn en Gordini doet er nog een schepje bovenop: de ultieme circuitauto voor de openbare weg. Gordini's worden alleen verkocht als straatlegale auto's afgeleid van een speciale circuitauto." In het verleden verschenen er sportieve Gordini-versies van de Renault Dauphine, Renault 5, Renault 8 en de Renault 12. Tegenwoordig biedt Renault Gordini's op basis van de Clio RS of Twingo RS, maar dat gaat slechts om aankleding.
PRIVATE LEASE Renault
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

In alles wat je kan meten, is de Renault Austral beter dan de Honda ZR-V

Dit zijn de 2025 tops en flops van de redactie deel 1

Bizarre elektrische Renault rijdt 1.000 kilometer zonder bij te laden

Renault Twingo II: 'Slimme budgetkeuze met verrassend veel ruimte'





