De AutoWeekend Top 10: jongens tegen de meisjes
Merk/model | %man | |
1 | BMW 5-serie GT | 93,3 % |
2 | Porsche Panamera | 92,7 % |
3 | Honda Accord Tourer | 92,6 % |
4 | Mercedes-Benz E-Klasse | 91,5 % |
5 | Nissan 200 sx | 91,1 % |
6 | Ford Capri | 91,1 % |
7 | BMW 02-serie | 91,0 % |
8 | Saab 96 | 90,4 % |
9 | Peugeot 508 sedan | 90,3 % |
10 | Citroën CX | 90,2 % |
Model | %vrouw | |
1 | Nissan Micra C+C | 74,4 % |
2 | Fiat 500c | 65,2 % |
3 | Daihatsu Trevis | 62,5 % |
4 | Fiat 500 | 62,1 % |
5 | Chevrolet Matiz | 61,6 % |
6 | Citroën C3 Pluriel | 61,6 % |
7 | Peugeot 206+ | 61,1 % |
8 | Audi A3 Cabrio | 61,1 % |
9 | Ford Ka | 60,9 % |
10 | Kia Picanto | 59,7 % |
Dat mannen en vrouwen een andere smaak hebben wat auto's betreft klinkt misschien als een vooroordeel, maar de bevestiging is binnen. VWE heeft uitgezocht wat typische mannen- en vrouwenauto's zijn door te kijken naar de het aandeel van mannen en vrouwen dat een bepaald type auto koopt. De BMW 5-serie GT wordt op de tweedehandsmarkt het meest door een man gekocht. De 'net even anders dan andere' 5-serie gaat in 93% van de gevallen naar een man. Het is opvallend hoeveel grotere modellen er in de lijst staan. Een Porsche Panamera is natuurlijk een lel van een auto, maar ook de Mercedes-Benz E-Klasse is niet bepaald een kleintje te noemen. Opvallende jongen in het lijstje is de Saab 96, ruim 9 van de 10 verkochte Zweedse klassiekers wordt door een man op kenteken gezet. Ook de Ford Capri blijkt een echte mannenbak te zijn. Honda's Accord Tourer is met zijn wat stoere lijnenspel ook geliefd onder de mannelijke occasionjagers.
De Nederlandse vrouwen zoeken het liever een maatje kleiner. De Nissan Micra met klapdak wordt duidelijk meer door vrouwen dan mannen aangeschaft. Niet geheel verwonderlijk. Ook geen verrassing is de aanwezigheid van de Fiat 500 en de zonnige uitvoering, de 500c. De guitige Daihatsu Trevis (Cuore met ander neusje) staat op nummer drie, daarvan gaat 62,5% naar een vrouwelijke koper. Dat de Nederlandse dames graag de wind door de haren voelen blijkt uit de aanwezigheid van de Citroën C3 Pluriel en de Audi A3 Cabriolet. Van beide komt zo'n 61% bij een vrouw voor de deur te staan.
Bovenstaande cijfers zijn gebaseerd op verkopen van gebruikte personenauto's aan particulieren in de periode janauri tot en met september 2012. Van elk model zijn minimaal 80 stuks verhandeld.
Bron: VWE Trendweb