De AutoWeekend Top 10: jongens tegen de meisjes

BMW 535i GT High Executive
Honda Accord TourerStéphan rijdt CapriVakantiekar Saab 96 V4 1975Nissan Micra C+C 1.4 TeknaFiat 500CDaihatsu Trevis 1.0Citroën C3 PlurielAudi A3 Cabriolet 1.2 TFSI Ambition
Zaterdag, lijstjesdag. Ieder weekend behandelen we een top 10, van goedlopende modellen tot de meest gewilde kleuren. Kortom: alles op het gebied van de Nederlandse autowereld, samengevat in een lijstje. Deze week: de occasionvoorkeuren van mannen en vrouwen!
Modellen met hoogste percentage mannelijke kopers:
Merk/model%man
1 BMW 5-serie GT 93,3 %
2 Porsche Panamera 92,7 %
3 Honda Accord Tourer 92,6 %
4 Mercedes-Benz E-Klasse 91,5 %
5 Nissan 200 sx 91,1 %
6 Ford Capri 91,1 %
7 BMW 02-serie 91,0 %
8 Saab 96 90,4 %
9 Peugeot 508 sedan 90,3 %
10 Citroën CX 90,2 %

Modellen met hoogste percentage vrouwelijke kopers:
Model%vrouw
1 Nissan Micra C+C 74,4 %
2 Fiat 500c 65,2 %
3 Daihatsu Trevis 62,5 %
4 Fiat 500 62,1 %
5 Chevrolet Matiz 61,6 %
6 Citroën C3 Pluriel 61,6 %
7 Peugeot 206+ 61,1 %
8 Audi A3 Cabrio 61,1 %
9 Ford Ka 60,9 %
10 Kia Picanto 59,7 %

Dat mannen en vrouwen een andere smaak hebben wat auto's betreft klinkt misschien als een vooroordeel, maar de bevestiging is binnen. VWE heeft uitgezocht wat typische mannen- en vrouwenauto's zijn door te kijken naar de het aandeel van mannen en vrouwen dat een bepaald type auto koopt. De BMW 5-serie GT wordt op de tweedehandsmarkt het meest door een man gekocht. De 'net even anders dan andere' 5-serie gaat in 93% van de gevallen naar een man. Het is opvallend hoeveel grotere modellen er in de lijst staan. Een Porsche Panamera is natuurlijk een lel van een auto, maar ook de Mercedes-Benz E-Klasse is niet bepaald een kleintje te noemen. Opvallende jongen in het lijstje is de Saab 96, ruim 9 van de 10 verkochte Zweedse klassiekers wordt door een man op kenteken gezet. Ook de Ford Capri blijkt een echte mannenbak te zijn. Honda's Accord Tourer is met zijn wat stoere lijnenspel ook geliefd onder de mannelijke occasionjagers.

De Nederlandse vrouwen zoeken het liever een maatje kleiner. De Nissan Micra met klapdak wordt duidelijk meer door vrouwen dan mannen aangeschaft. Niet geheel verwonderlijk. Ook geen verrassing is de aanwezigheid van de Fiat 500 en de zonnige uitvoering, de 500c. De guitige Daihatsu Trevis (Cuore met ander neusje) staat op nummer drie, daarvan gaat 62,5% naar een vrouwelijke koper. Dat de Nederlandse dames graag de wind door de haren voelen blijkt uit de aanwezigheid van de Citroën C3 Pluriel en de Audi A3 Cabriolet. Van beide komt zo'n 61% bij een vrouw voor de deur te staan.

Bovenstaande cijfers zijn gebaseerd op verkopen van gebruikte personenauto's aan particulieren in de periode janauri tot en met september 2012. Van elk model zijn minimaal 80 stuks verhandeld.

Bron: VWE Trendweb

Lezersreacties (36)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.