'GM en PSA willen Europese joint venture'
Dat melden Reuters en de Franse krant La Tribune op basis van bronnen binnen PSA en GM. In februari betaalde General Motors 320 miljoen euro voor een belang van 7 procent in PSA, het doel van de samenwerking was onder andere het ontwikkelen en uitwisselen van techniek om zo kosten te besparen.
De afgelopen maanden is er gekeken naar een verregaande vorm van samenwerking, die zou moeten resulteren in een joint venture tussen de twee autofabrikanten. GM zou een belang van 30 procent in de joint venture nemen en een investering doen van 10 miljard dollar doen in het nieuwe bedrijf, tekent Automotive News op uit de mond van een bron binnen GM. Zodoende zou General Motors niet meer verantwoordelijk zijn voor de (slechte) financiële resultaten van Opel, dat de afgelopen twaalf jaar verlies draaide in Europa (in totaal zo'n 16 miljard dollar).
General Motors en PSA wilden geen officieel commentaar geven op de geruchten. GM (Opel) is op dit moment bezig om afspraken te maken met z'n arbeiders in de Duitse fabrieken. Een eventuele sluiting van een of meerdere fabrieken is nog altijd niet van de baan.
Experts zijn het er niet over eens of een joint venture tussen GM en PSA een goed idee zou zijn. "Twee in zwaar weer verkerende bedrijven samenvoegen met het idee een beter bedrijf van te maken, zal de problemen denk ik niet oplossen", zegt analist Matthew Stover van Guggenheim Securities. Collega-analist Brian Sponheimer reageert als volgt op de speculaties: "Het is logisch dat GM z'n verliezen wil beperken of een andere fabrikant een deel van de lasten laten dragen."
Onlangs zei een analist van Morgan Stanley dat GM er goed aan zou doen om Opel te verkopen.