HB Coupé: geen BMW- maar Duratec-motoren
Begin dit jaar meldden de Huet Brothers, bestaande uit Tino en Paul Huet, nog trots dat hun nieuwe model, de Coupe, gebruik zou gaan maken van BMW-techniek uit de 1-serie. Zo zou de auto een tweeliter turbodiesel of een 3.0 zescilinder onder de kap krijgen. Dat feestje gaat echter niet door. In plaats van BMW-blokken gaan de Huets aan de slag met viercilinder Duractec-blokken met een inhoud van twee liter, bekend uit diverse Ford-modellen. Er komen twee versies: eentje met 170 pk en een Cosworth met 255 pk - zonder turbo. "Op termijn willen we Ecoboost-motoren van Ford gaan gebruiken", aldus Tino Huet. Schakalen gaat via een handgeschakelde zesbak van Japans fabrikaat. Het mechaniek werd onder ander andere gebruikt in de Honda S2000. Met de Cosworth-motor moet de 800 kilo wegende Coupé in minder dan vier seconden op de 100 km/h zitten.
Onderhuids bestaat de HB Coupé uit een minder dan 100 kg wegende een carbon monocoque, die grotendeels door de broers zelf is ontwikkeld. Onderdelen voor onder andere de ophanging worden buitenshuis ingekocht. Dat geldt ook voor bedieningselementen in het interieur, die deels bij Mazda afkomstig zijn.
HB biedt de Coupé aan als Classic en als Road Racer, waarbij het voornamelijk gaat om cosmetische verschillen. Op dit moment bestaat het nieuwe model van de Huets alleen nog op het computerscherm, eerst wordt er eind dit jaar getest met een prototype die door de Europese typegoedkeuring heen moet komen.
Het is de bedoeling dat er in 2014 40 HB Coupés per jaar worden gebouwd. De vanafprijs is 67.800 euro voor de 170 pk-versie, de Cosworth heb je vanaf 78.500 euro. "Op dit moment hebben we 109 serieuze kandidaten voor de auto, waarvan twee Nederlanders. De meeste interesse komt vanuit Duitsland en Frankrijk", aldus Tino Huet.