AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Land Rover Freelander klaar voor 2013

Land Rover Freelander 2
Land Rover Freelander
Land Rover Freelander
Land Rover Freelander
Land Rover Freelander
Land Rover Freelander
Land Rover Freelander
Land Rover Freelander
Land Rover Freelander 2
Land Rover Freelander 2
Land Rover Freelander 2
Land Rover heeft de Freelander voor modeljaar 2013 lichtjes bijgepunt. Het grootste nieuws is van technische aard: de zescilinder is vervangen door een vierpitter.

De zespits 3,2-liter lijnmotor (Si6) van 233 pk wordt vervangen door een viercilinder met turbo, het blok dat ook in de Range Rover Evoque ligt. Deze Si4-motor, 2.0 GTDi genaamd, levert 240 pk en 340 Nm en is gekoppeld aan een zestrapsautomaat. Het verbruik is 9,6 l/100 km, de Co2-uitstoot bedraagt 224 g/km. De topsnelheid is 200 km/h, 0 tot 100 gaat in 8,8 seconden.

De rest van het motorenaanbod blijft ongewijzigd, dus je kunt ook kiezen voor een 2.2 diesel met 150 of 190 pk. De eerste variant is ook leverbaar als eD4 met alleen voorwielaandrijving. In combinatie met een handgeschakelde zesbak ligt het verbruik op 6,0 l/100 km, bij een Co2-uitstoot van 158 g/km.

De uiterlijke wijzigingen aan de vernieuwde Land Rover Freelander zitten 'm vooral in de nieuwe 17-inchwielen en een iets andere layout van de koplampen en achterlichten, inclusief xenon led-lampjes. Binnenin is de Freelander grondiger beetgepakt. Zo heeft-ie een nieuwe middenconsole met 7-inch touchscreen en zijn er wat elementen overgekomen van de eerdergenoemde Evoque, waaronder een Meridian-audiosysteem van 380 of 825 Watt met 11 of 17 speakers. De draaiknop voor het Terrain Response-systeem is vervangen door schakelaars en de sleutel kan op zak blijven want starten gaat tegenwoordig met een knop.

De opgefriste Freelander heeft - afhankelijk van het uitrustingsniveau S, SE, Dynamic of HSE - een 'intelligente' elektrische parkeerrem, die z'n remkracht aanpast aan de hellingshoek, een achteruitrijcamera met Hitch Assist (die op het schermpje laat zien waar de trekhaak zit) en 'Say what you see' stembesturing voor allerlei on-board functies. Ook nieuw is het 7-day Timed Climate, waarmee je de motor (en cabine) kunt voorverwarmen.

De Freelander modeljaar 2013 staat in oktober bij de Nederlandse dealers. Prijzen zijn nog niet bekend.

Lezersreacties (17)

Reageren