'Ford-fabriek in Genk op losse schroeven'

Ford-logo | Foto: ANP/AFP
Het gaat niet goed met Ford in Europa en de bijna op halve kracht opererende fabriek in het Belgische Genk zou daar wel eens de dupe van kunnen worden, zeggen analisten.

Volgens het Amerikaanse Bloomberg zou Ford minimaal een van haar fabrieken in Europa moeten sluiten omdat deze al lange tijd onder hun volledige capaciteit produceren. De fabriek in Southampton (Engeland), dat de Transit chassiscabine bouwt en waar 550 mensen werken, zit op een derde van z'n productiecapaciteit. In het Belgische Genk, waar de Mondeo, S-Max en Galaxy in elkaar worden geschroefd, ligt dat percentage op 68 procent, wat neerkomt op zo'n 178.000 auto's. In Genk werken 4.000 mensen.

"Volgens onze berekeningen gebruikt Ford nog minder van z'n productiecapaciteit dan General Motors, da's minder dan welke autofabrikant dan ook, op Fiat na", aldus analist Adam Jonas van Morgan Stanley. "Genk is een marginale fabriek", voegt Garel Rhys van het Center for Automotive Industry Research in Cardiff, Wales, daar aan toe. Volgens de kenners maken fabrikanten zelden winst wanneer de productiecapaciteit onder de 80 procent ligt.

"We realiseren ons in wat voor situatie we ons bevinden", zegt Mark Truby, woordvoerder van Ford, "maar het is nog te vroeg om het over onze plannen te hebben." Hij vervolgt: "We weten wat er voor nodig is om winstgevend te zijn in Europa, het is ons zes van de afgelopen acht jaren gelukt. We werken eraan om productiecapaciteit en vraag op elkaar af te stemmen, ondertussen werken we hard aan nieuwe producten." Ford is voornemens om de nieuwe Mondeo in Genk te bouwen en in 2014 moeten er in totaal 20 nieuwe modellen komen.

Ford is niet de enige fabrikant die overweegt om een productiefaciliteit te sluiten of dat besluit al heeft genomen. Bij General Motors stopt eind 2016 de productie in Bochum en PSA (Peugeot en Citroën) kondigde aan de fabriekspoorten in Aulney in 2014 voorgoed op slot te doen. Tien jaar geleden staakte Ford de productie van de Fiesta in het Engelse Dagenham, waarna de tent werd opgedoekt. De jaren daarna deed Ford nog diverse fabrieken van de hand als gevolg van de overnames door Tata (Land Rover en Jaguar) en Geely (Volvo).

PRIVATE LEASE Ford

Lezersreacties (46)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.