Gereden: Skoda Rapid
Zoals jullie eerder vandaag al op deze website hebben kunnen lezen, probeert Skoda de nieuwe Rapid voor zo'n vijftienduizend euro in de prijslijsten te krijgen. De definitieve prijzen zijn nog niet bekend, maar als ze dat bedrag daadwerkelijk op de kaartjes weten te krijgen staat er met de Rapid een aantrekkelijke auto. Hij staat weliswaar op een verlengd platform van de Fabia en de Roomster en is dus een auto in het B-segment, maar z'n wielbasis van 2.60 is langer dan die van een Octavia hatchback. Dat zorgt inderdaad voor een imposante ruimte op de achterbank, zelfs ik kan er met mijn riante twee meter heel redelijk achter mijzelf zitten. En dat is niet slecht voor een auto van dit formaat. De bagageruimte is bovendien erg riant met een minimale inhoud van 550 liter. Praktisch? Dat is de Rapid, ondanks zijn wat geringe breedte binnenin, zeker.
Probleempjes
De Rapid is dus een lange, maar ook een verhoudingsgewijs smalle auto, en dat levert hem een ietwat merkwaardig rijgedrag op. Niet zozeer in bochten want de koersvastheid is prima, de carrosserie helt niet veel over en ook wat betreft de rechtuitstabiliteit hebben we bij deze nieuwe Tsjech weinig te klagen. Bovendien voelt de besturing vrij solide. Niet direct, maar gelukkig ook zeker niet te licht. De 'probleempjes' zitten hem in de manier waarop deze auto de oneffenheden in het wegdek glad strijkt. Dat doet hij namelijk niet zo goed. Op zoek naar een vleugje dynamiek heeft Skoda zowel de vering als de demping van de Rapid vrij stug gemaakt en dat zorgt ervoor dat je veel hobbeltjes en gaten in het wegdek vrij goed voelt. Hadden ze de ophanging iets soepeler gemaakt dan was de Rapid een comfortabeler auto geweest, al had-ie dat waarschijnlijk moeten bekopen met een minder strak bochtengedrag. Je mag dus zeggen dat het onderstel van de nieuwe Skoda Rapid niet het meest uitgebalanceerde geheel is op de markt, maar dat zal kopers van dit strak gelijnde 'budgetmodel' naar alle waarschijnlijkheid worst wezen...