VriMiBolides: Porsche Carrera GT vs 918 Spyder
Hij is niet lang in productie geweest – van 2003 tot en met 2006 – en er zijn er slechts 1.270 van gebouwd: de Porsche Carrera GT. Een legende. Porsche wilde eind jaren negentig een prototype bouwen voor de 24 Uur van Le Mans maar dit project werd op het laatste moment afgeblazen. De motor uit die auto, een 5,5-liter V10, was eigenlijk bedoeld om in 1992 (met een inhoud van 3,5 liter) achter in een Footwork Formule 1-auto geschroefd te worden maar daar zag Arrows vanaf. In plaats daarvan kwam het blok in 2000 terecht in de concept car van de Carrera GT. De reacties op die auto waren zo positief dat Porsche besloot om de Carrera GT in productie te nemen. De cilinderinhoud van de V10 werd vergroot naar 5,7 liter en het vermogen en koppel kwamen uit op 612 pk en 590 Nm. Via een handgeschakelde zesbak – de houten pookknop is een verwijzing naar de 917 Le Mans-auto's - worden de pk's naar de achterwielen geleid. Tractiecontrole heeft de GT wel, ESP niet. De sprint naar 100 km/h kost 3,9 seconden en de topsnelheid bedraagt 334 km/h. Het verbruik? 17,8 l/100 km...
918 Spyder
De opvolger van de Carrera GT, de 918 Spyder, gaat in september 2013 in productie. Porsche heeft al de nodige informatie over de auto vrijgegeven, inclusief mooi beeldmateriaal met bestickering die herinnert aan de eerdergenoemde 917. Voor de aandrijving zorgt niet langer een V10 zoals in de Carrera GT maar een 4,6-liter V8 van 570 pk die samenwerkt met twee elektromotoren. Een assisteert de achterwielen met 90 kW/122 pk , de andere de voorwielen met 80 kW/109 pk – waardoor de 918 in feite een vierwielaandrijver is. Het gecombineerde vermogen bedraagt circa 770 pk. De monocoque en de motordragers zijn opgetrokken uit met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP). De 918 Spyder maakt gebruik van 'adaptieve aerodynamica' en 'adaptieve achterassturing'. Hoe hard-ie kan? Porsche zet in op meer dan 325 km/h (volledig elektrisch 150 km/h) en 0-100 km/h moet in minder dan drie seconden kunnen. Het verbruik zou 3 l/100 km bedragen maar dat getal lijkt ons in de praktijk toch lastig haalbaar...
Welke super-Porsche heeft jouw voorkeur? In de video zie je wat Jeremy Clarkson en The Stig zoal met een Carrera GT uitspoken.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen