Beijing Automotive bouwt oude Saabs
BAIC kocht in 2009 al de rechten om de oude Saab-technologie te mogen gebruiken. Voor de inmiddels failliette Zweedse autobouwer was het verkopen van die technologie natuurlijk een goede manier om de bedrijfskas wat te spekken, terwijl BAIC tegen relatief lage investeringen een vrij modern onderstel in handen heeft. Het oude 9-5 onderstel dient als basis voor de BAIC C70G, een middenklasse sedan die in China moet gaan concurreren met auto's als de Buick Regal (in grove lijnen vergelijkbaar met onze Opel Insignia), Mazda 6 en de lokale Volkswagen Passat. De Chinese Zweed is 4,86 meter lang, meet 1,82 meter in de breedte en 1.64 meter in de hoogte. In de neus van de C70G doet een benzinegestookte tweeliter viercilinder turbomotor zijn werk.
BAIC is van plan om de komende tijd een uitgebreide lijn aan carrosserievarianten op basis van het Saab-platform, dat intern trouwens bekend staat als het M-trix Platform, te gaan bouwen. Een elektrische variant zou al voor het einde van het jaar op de rol staan, zo meldt Automotive News Europe. Plannen om de C70G naar Europa te halen heeft staatsbedrijf BAIC, dat ook samenwerkingen onderhoudt met Hyundai en Daimler, overigens niet.
Lees ook

De BYD Dolphin surf is degelijk, maar de Fiat Grande Panda is ruimer

In naoorlogs Engeland was brood en melk nog op de bon toen Jaguar snelste auto ter wereld bouwde

Noorse tunnel krijgt twee onderzeese rotondes en verkort reistijd met tien uur

Wat hadden we graag naar de BSO willen boenderen met de Opel Meriva OPC ...
