Dit wordt de nieuwe snellaadstandaard

Combined Charging System
Volkswagen, Ford en GM hebben samen met nog een aantal andere grote fabrikanten een snellaadsysteem ontwikkeld dat de standaard moet worden voor elektrische auto's.

De fabrikanten die de handen ineen hebben geslagen zijn BMW, Chrysler, Mercedes-Benz (Daimler), Ford, General Motors en uit de Volkswagen-groep Porsche, Audi en VW zelf. Zij hebben een universeel snellaadsysteem ontwikkeld voor elektrische auto's in de Verenigde Staten en Europa. De naam: Combined Charging System.

De International Society of Automotive Engineers (SAE) heeft bepaald dat het 'single port' snellaadsysteem de standaard wordt om elektrische auto's op te laden en de European manufacturing association (ACEA) is voornemens deze standaard voor alle nieuwe autotypes in te voeren vanaf 2017.

Het gecombineerde laadsysteem kan zowel met wisselstroom als gelijkstroom uit de voeten en je kunt zowel thuis als bij een openbaar laadpunt je auto 'voltanken' met maximaal 100 kW. Bij het snelste laadpunt (de openbare snelladers met gelijkstroom) duurt dat 15 tot 20 minuten.

Het Combined Charging System is ontwikkeld voor wereldwijde automarkten en heeft zodoende uniforme specificaties qua afmetingen, elektrische systemen, laders en veiligheidsvoorzieningen. Op deze manier kunnen de kosten voor ontwikkeling en infrastructuur worden teruggedrongen, de betrouwbaarheid van het laden worden verbeterd en de prijs voor de consument dalen.

Tijdens het Electric Vehicle Symposium, dat op 6 mei van start gaat in Los Angeles, wordt het nieuwe snellaadsysteem gepresenteerd en gedemonstreerd. Het systeem is vanaf eind 2012 te koop, de eerste auto's die gebruikmaken van het nieuwe laadsysteem zijn vanaf 2013 verkrijgbaar.

Lezersreacties (48)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.