Kettingproblemen bij VW TSI-motoren. Herkenbaar?

TSI-logo
Een distributieketting hoort een autoleven mee te gaan. Dat blijkt bij een flink aantal TSI-motoren van de Volkswagen Groep helaas niet zo te zijn. (UPDATE onderaan)

Naast signalen die we zelf kregen, komen bij ons Duitse zusterblad AutoBild bovengemiddeld veel alarmerende berichten binnen van Volkswagen- en Skoda-rijders over problemen met distributiekettingen. Het zou met name gaan om 140 pk 1.4 TSI's. Reparatie betekent een flinke kostenpost die in de duizenden euro's kan lopen. Volgens de Volkswagen-fabriek zou één en ander te wijten zijn aan een kwaliteitsprobleem bij de kettingleverancier.

Bij de Nederlandse Volkswagen-importeur herkennen ze deze problemen bij de 1.4 TSI niet. Een woordvoerder van de importeur meldt wel bekend te zijn met opgerekte kettingen bij een reeks auto's met 1.2 TSI-motor van modeljaar 2010. Een terugroepactie is niet nodig: om problemen te voorkomen, worden deze kettingen tijdens de reguliere onderhoudsbeurt vervangen. Van de 941 auto's (Golf, Polo, Golf Variant en Golf Plus) die het in Nederland betreft is inmiddels 85 procent al in de werkplaats geweest.

## UPDATE ##

Gelet op de vele reacties, ook direct via e-mails gericht aan de redactie van AutoWeek, komt er in editie 19 (verschijnt 10 mei a.s. ) een uitgebreid artikel over dit onderwerp.

Wie ook problemen heeft (gehad) met de distributieketting van een TSI-motor, laat het ons weten en stuur een liefst uitgebreide e-mail naar: autoweek@autoweek.nl onder vermelding van 'TSI distributieketting'. De reactie gebruiken wij in eerste instantie voor de beeldvorming van de grootte van dit probleem in Nederland, het is ook mogelijk dat je wordt benaderd om mee te werken aan het artikel.

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (659)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.