VriMiBolide: Dodge Viper

Dodge Viper
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Dodge Viper!

De presentatie van de nieuwe Viper in New York leek ons een mooie aanleiding om de oer-Viper weer eens in het zonnetje te zetten. De concept car (foto 2) van de auto debuteerde in 1989 op de North American International Auto Show in Detroit, de (pre)productieversie was in 1991 klaar en reed als pace car tijdens de Indianapolis 500 van dat jaar. Voor de aandrijving van de Viper werd een V8 overwogen maar dat werd uiteindelijk een 8-liter V10, een 'truck engine' uit de Chrysler-rekken die normaal gesproken in dikke pick-ups lag. Lamborghini, destijds onderdeel van de Chrysler-groep, maakte het blok in opdracht van de Amerikanen geschikt voor sportautogebruik, onder andere door het gebruik van aluminium. De eerste generatie Viper, de RT/10, moest het doen zonder traction control en ABS, wat het er niet eenvoudiger op maakte om de zware auto met z'n lompe V10 van 400 pk onder controle te houden. Latere generaties van de Viper hadden wel ABS en door de jaren heen werd de Viper lichter, sterker en beter handelbaar. De Viper kwam eerst als roadster, in 1996 volgde de coupé (foto 1). De eerste Viper ging in 4,7 seconden van 0 naar 100 en haalde een top van 264 km/h. Hij deed dat met een handgeschakelde zesbak.

In de video praat Jay Leno ons bij over zijn eigen Viper.

Video

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.