Volvo scoort bij dealers, andere merken juist niet
Uit het RODI-onderzoek van Bovag Autodealers, waarin de waardering van dealers ten opzichte van hun importeurs gemeten wordt, blijkt dat Volvo het best scoort. De mensen achter de officiële verkooppunten geven het merk een 7,9. Als tweede in de uitslag komt Audi, met een 7,4. Op de derde plaats vinden we Volkswagen en Suzuki, die beiden een 7,3 krijgen van hun dealers.
Opvallend is dat de cijfers over het algemeen lager zijn dan voorheen. Het gemiddelde rapportcijfer ligt op een 6,4 en dat is 0,2 punten lager ten opzichte van vorig jaar. Nissan aan de andere kant krijgt maar liefst 0,6 punten meer, waarmee de waardering van de dealers op een 5,5 komt te liggen. Chevrolet daalt echter met 1,6 en scoort daarmee slechts een 4,6, waarmee het de laatste plaats op de ranglijst bezet.
"Dealers zijn vooral tevreden over de staat van de nieuwe auto's bij aflevering en de levertijd van onderdelen", meldt Erik Tak van Bovag Autodealers. "Minder blij zijn ze met de kosten voor commerciële en technische opleidingen: beide zaken scoren een onvoldoende en de rapportcijfers zijn ten opzichte van vorig jaar flink gedaald. Hier is duidelijk werk aan de winkel." Ook overschrijding van de levertijd richting de klant is een punt dat voor verbetering vatbaar is, blijkt uit het onderzoek.
Hoe klanten zelf op hun beurt denken over dealers, valt te zien in de Dealerreviews op onze website.