Nieuwe accu EV zorgt voor 800 km actieradius
De grootste hobbel bij elektrische auto's is de beperkte actieradius. Bovendien zijn de lithium ion-batterijen groot en zwaar. Bij IBM wordt gewerkt aan de lithium air cell-batterij. Die heeft een duizend keer dichtere energiedichtheid. Wanneer die in een auto gebruikt zou worden, kan die zorgen voor een actieradius van 800 kilometer. Daarmee zou de EV serieuze concurrentie kunnen bieden aan auto's met een verbrandingsmotor.
In plaats van metaal wordt koolstof gebruikt, wat het gewicht aanzienlijk reduceert en reageert met zuurstof en zo elektriciteit produceert. Voorlopig zorgt een chemische instabiliteit in de accu's nog voor een te korte levensduur. Onderzoeker Winfried Wilcke van IBM in Californië is echter bezig met aanpassingen aan de batterij, meldt New Scientist. Welk materiaal hij gebruikt om het probleem op te lossen, wil hij niet zeggen. Hij heeft hoop dat er in 2013 nieuwe prototypes klaar zijn. Rond 2020 kan de nieuw batterij volgens hem rijp zijn om op de markt te komen.