Gereden: Opel Astra GTC 1.6 Turbo

Opel Astra GTC
De driedeurs hatchback in het c-segment is zo goed als uitgestorven en heeft in veel gevallen plaatsgemaakt voor een coupé. Opel was met de Astra GTC in 2005 één van de eerste merken die voor deze strategie koos. Met de jongste versie legt het merk de nadruk nóg meer op sportiviteit.

Alleen Volkswagen en Toyota hebben nog een driedeurs versie van de Golf en de Auris in de prijslijst staan en het is nog maar de vraag of die de volgende modelwissel zullen overleven. Welkom in het era van de coupé! Een eerste blik toont de verwantschap met de gewone Astra, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Op de buitenspiegels na deelt de GTC geen enkel carrosseriedeel met de hatchback.
De Astra werd niet alleen op de tekentafels tot een sportieve coupé getransformeerd. Zo kreeg het onderstel ook de nodige aandacht en dan de voorwielophanging in het bijzonder. De GTC is voorzien van zogeheten HiPerStrut veerpoten. Die afkorting staat voor High Performance Strut, waarbij het gaat om een doorontwikkelde versie van de bekende McPherson veerpoot. Elke GTC staat standaard op 18-inchwielen (bandenmaat 235/50) en is tegen meerprijs te voorzien van 19- of 20-inch.

Overtuigend

In de praktijk pakt die aangepaste voorwielophanging, die we ook al kennen van de Insignia OPC en de Ford Focus RS (RevoKnuckle) geweldig uit. Elke scepsis die je tegen een potent gemotoriseerde voorwielaandrijver kunt hebben, neemt de GTC overtuigend weg. Je hebt veel meer contact met de voorwielen, die even gehoorzaam op stuurbewegingen reageren als een huursoldaat op een commando van zijn superieur. Direct en precies, zo is de besturing het best te omschrijven.
De aandrijflijn haalt niet dezelfde graad van perfectie als het onderstel. Zoals we al in eerdere test met de Astra 1.6 Turbo ondervonden, maakt deze motor de hooggespannen verwachtingen niet waar. De opgegeven waarden van 180 pk en 230 Nm beloven veel goeds, maar het enthousiasme wordt getemperd door een vertraagde respons op het gaspedaal. Hij komt niet zo gretig over en het is jammer dat de tweede versnelling nét niet tot 100 km/h reikt. De gasrespons verbetert iets als je de sport-modus van het optionele FlexRide kiest. Het uitlaatgeluid had wat sportiever gemogen.

Lees de volledige rij-impressie in AutoWeek nummer 47, die woensdag 23 november verschijnt.

Video

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (65)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.