Gereden: Audi e-tron Spyder

Audi e-tron Spyder
Dat nieuwe technologieën niet per se ten koste hoeven te gaan van de sexappeal, onderstreept Audi met de e-tron Spyder. Een blik in de toekomst achter het stuur van de 5 miljoen euro kostende concept car.

Je moet maar durven, je peperdure prototype door een paar handen vol journalisten laten rijden op een van de meest uitdagende stukken asfalt in Californië, een kronkelige weg met de passende bijnaam 'The Snake'. Niet helemaal verwonderlijk dus dat de Audi-ingenieurs het koppel van de twee elektromotoren (bij elkaar normaal gesproken goed voor 352 Nm) fors hebben teruggeschroefd en dat we niet ten volle kunnen proeven van de gecombineerde 1.002 Newtonmeters. Daarnaast is de snelheid van de e-tron Spyder voor de gelegenheid begrensd op 60 km/h.

De theoretische top van 250 km en de 0 tot 100 tijd van 4,4 seconden zijn dus ver weg. Dat neemt echter niet weg dat het erg bijzonder is om met deze plug-in sportauto met de zon op de bol en de haren in de wind onderweg te zijn. De fraaie Spyder is weer een nieuw hoofdstuk in de e-tron-ontwikkeling. Achter de rug een 3.0 V6 TDI (300 pk) die de achterwielen aandrijft en voorin twee elektromotoren die maximaal 88 pk op de voorwielen zetten. Het gemiddelde verbruik is volgens Audi een haast ongelofelijke 2,2 l/100 km. De e-tron Spyder is naar keuze te rijden als voorwielaandrijver, achterwielaandrijver of als 4WD-hybride. In de elektrische modus is een top van 60 km/h mogelijk en bij gematigd gebruik een actieradius van 50 kilometer.

Door het beperkte koppel kunnen we maar beperkt ervaren hoe de voorwielen de elektrokrachten verwerken, desondanks voelen we wel hoe verbazend mooi uitgebalanceerd en rigide het speciaal voor deze concept ontwikkelde chassis (met de achterwielophanging van een R8 en de voortrein van een TT RS) voelt. Op de vraag of het platform wellicht een voorbode is van een toekomstige sportauto met middenmotor onder de R8, wordt ontwijkend geantwoord. De hybridetechniek daarentegen kunnen we vanaf 2014 verwachten in modellen vanaf de A4 en hoger, maar dan omgekeerd, met de dieselkrachten op de voorwielen.

Wanneer we overschakelen naar de hybride modus springt bij 30 km/h de V6 aan en worden we getrakteerd op een duw in de rug die wél bij een kekke kar als deze past. De concept is niet voorzien van isolatiemateriaal, maar dat is niet erg; het rauwe gebrom van de TDI en het gesis en geblaas van de turbo's dragen alleen maar bij aan de sensatie.

Als de combinatie van prestaties, verbruik en looks van deze e-tron Spyder ook maar een klein beetje is van hoe het er over vijf jaar uit kan zien op de weg, dan kijken we de toekomst met vertrouwen tegemoet.

De volledige rij-impressie met de Audi e-tron Spyder staat in AutoWeek 43, die op 26 oktober in de winkels ligt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.