Jaguar XE: krachtige vedergewicht op Ring

Jaguar XE mule
Jaguar XE muleJaguar XE muleJaguar XE muleJaguar XE muleJaguar XE muleJaguar XE muleJaguar XE mule
De Jaguar C-X16 mag dan wel met z'n fraaie koetswerk op de IAA pronken, het testwerk voor de productieversie geschiedt nog steeds met mules. Jaguar heeft Death Valley verlaten en gebruikt nu de Nordschleife als testbaan voor de sportcoupé, die onder de XK in het gamma komt.

De Jaguar XE krijgt een aluminium constructie, vergelijkbaar met die van de XK en XJ. Hierdoor komt het gewicht erg laag te liggen. Dat doet wonderen voor de prestaties, de rijeigenschappen én het verbruik. Jaguar belooft 911-prestaties voor een bedrag dat zo'n 20 procent lager ligt. Jaguar-CEO Adrian Hallmark noemde in een interview met AutoWeek prijzen van 65.000 tot 80.000 euro, exclusief belastingen.
Onder de kap komt in ieder geval een nieuwe V6 met twinscroll supercharger te liggen. In de Jaguar C-X16 Concept was deze goed voor 380 pk. Of de hybride module uit de concept-car ook de productie haalt, is nog onduidelijk. Volgens Hallmark is het daadwerkelijk mogelijk om alle geteste alternatieve aandrijflijnen in productieauto's te gebruiken. Sowieso zijn er XE mules met dieselmotor gespot.
De XE komt zeer waarschijnlijk in 2013 op de markt en is de kleinste Jaguar sinds de XK120 in 1954. Op de IAA laat de C-X16 Concept momenteel al in grote lijnen zien wat voor lijnenspel Jaguar in gedachten heeft.

Lees het volledige interview met Adrian Hallmark in de 24 pagina's dikke IAA-special in AutoWeek 38, die vanaf 21 september in de winkels ligt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.