Saab haalt geld uit China ** Update 12.35 uur**
Komende dinsdag schuift de Zweedse ambassadeur in China aan bij de commissie die de investeringen goed moet keuren die Pang Da en Youngman willen doen om Saab er weer bovenop te helpen. Afgelopen weekeinde werd bekend dat regionale commissies positief waren over de investeringen. Op provinciaal niveau kan er over enkele dagen een beslissing vallen. Een beslissing van de nationale autoriteit van de National Development and Reform Commission kan echter langer op zich laten wachten en zo veel tijd, is er niet meer in Trollhättan.
Vandaag vecht Victor Muller in Zweden de beslissing aan van de rechtbank om de plannen voor de vrijwillige organisatie af te keuren. Als de Chinese partijen toegang krijgen tot Saab, komt er 245 miljoen euro vrij. Die wordt in de eerste plaats gebruikt om de schulden bij de toeleveranciers ter waarde van 150 miljoen euro te voldoen en om de eigen medewerkers te betalen, die al sinds eind augustus op hun salaris wachten.
** Update 12.35 uur**
Onder de dreiging van het bankroet heeft Saab een zogeheten 'special purpose vehicle' (SPV) in het leven geroepen waarmee de techniek van het nieuwe Phoenix-platform wordt verkocht voor het gebruik in licentie. Het Phoenix-platform is de basis waarop de toekomstige Saabs, zoals de nieuwe 9-3 moeten worden gebouwd. De licentie wordt gekocht voor 70 miljoen euro door Youngman Automobile, één van de partijen die nog wacht op toestemming van de Chinese overheid om in Saab te kunnen investeren.
De transactie, die overigens ook nog eerst door de autoriteiten moet worden goedgekeurd, wordt gebruikt als overbruggingskrediet voor de 245 miljoen euro die Saab binnenkort verwacht uit China.