Audi A2 concept: nu beter op zijn plek

Audi A2 concept
Audi A2 concept Audi A2 concept Audi A2 concept Audi A2 concept Audi A2 concept Audi A2 concept Audi A2 concept
Audi toont volgende week de A2 Concept aan het grote publiek. Hij is nu beter op zijn plek dan de vorige A2, die in 1999 zijn tijd te ver vooruit was om succes te kunnen boeken.

Audi heeft geduldig afgewacht tot de tijd rijp was voor een nieuwe A2. De vorige A2 zat zo vol met technologie dat hij te duur werd om bij het grote publiek in de smaak te vallen. Deze A2 concept, die volgende week wordt getoond op de IAA in Frankfurt, kun je zien als opvolger van die auto. Opnieuw zit hij vol opvallende techniek.

Om te beginnen staat hier een compleet elektrische auto. Er is, niet geheel volgens de Audi-traditie, een dwars voorin geplaatste elektromotor met een continu vermogen van 81 pk en een piekvermogen van 116 pk. Het maximale koppel is 270 Nm. De topsnelheid is begrensd op 150 km/u en de sprint van 0 naar 100 km/u gaat in 9,3 seconden. De batterij heeft een capaciteit van 31 kWh en is ondergebracht in de sandwichvloer. Volgens Audi is hij goed voor een actieradius van 200 kilometer en kan hij via het reguliere stopcontact binnen vier uur worden geladen.

De concept car is 3,80 meter lang, 1,69 meter breed en 1,49 meter hoog. Een andere noviteit bij Audi is het glazen dak dat donker is getint en infrarood licht bijna geheel tegenhoudt waardoor het interieur koel blijft. Met een druk op de knop wordt het glas transparanter. Een ander voorbeeld van het 'warmtemanagement' in deze Audi zijn de elementen van warmtegeleidend grafietschuim onderin de grille, dat warmte van bijvoorbeeld water afvoert naar de buitenlucht.

Verder is Audi aan de slag gegaan met de LED-verlichting. Aparte clusters zorgen voor het groot- en dimlicht en de diodes zijn individueel in- en uitschakelbaar. Over de gehele lengte van de auto loopt een lichtband, die blauw kleurt als de bestuurder nadert. Een vegende beweging langs de geprojecteerde deurklinken kan de auto ontgrendelen. Tijdens het rijden is de band oranje, bij richting aangeven knippert het en bij remmen wordt het een pulserend rood licht. Ook het mistachterlicht is bijzonder. Dat is bij goed zich onzichtbaar en projecteert bij mist of regen een duidelijk zichtbare zwevende waarschuwingsdriehoek.

Tot slot is er het bagagecompartiment dat uit twee delen bestaat. Tussen de achterstoelen is er een console met extra ruimte. Verder hebben de zetels achterin een voorziening die het mogelijk maakt een voorvork van een fiets te vergrendelen.

Lezersreacties (68)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.