Renault: "Alpine moet premium-label worden"
Renault heeft plannen om de naam Alpine nieuw leven in te blazen als premiummerk van Renualt. Dat vertelt Renault-baas Carlos Tavares in de Franse krant La Tribune. Renault wordt gesterkt door Citroën, dat hoge ogen gooit met het DS-label. "We denken er over om de naam Alpine te gebruiken voor meerdere luxe en sportieve modellen," licht hij toe. "Maar we zijn nog in de verkennende fase."
"Onze auto's in de hoge klasse zijn in het verleden niet erg overtuigend geweest. Nu willen we terugkomen met auto's die werkelijk de Franse elegantie uitstralen. Als we het imago kunnen verbeteren door die auto's Alpine te noemen, kunnen we hogere prijzen vragen." Travares vindt de marges van Renault te laag. "Een Renault is goedkoper dan een Volkswagen, terwijl de producten dat niet rechtvaardigen."
Alpine stond tot in de vroege jaren '90 bekend als de 'Franse Porsche'. In de jaren '70 kreeg het merk wereldfaam door de rallyoverwinningen met de A110. Inmiddels worden in de Alpine-fabriek in Dieppe de RS-modellen gebouwd, met uitzondering van de Twingo.
Aan het einde van de jaren '80 en het begin van de jaren '90 kleedde Renault onder meer de 5, Clio en 25 luxe aan onder het label 'Baccara'. Voor de sportieve modellen van Renault werd onlangs de naam Gordini nieuw leven ingeblazen. Ook die naam is een verwijzing naar sportieve Renaults uit het verleden.