'Lage bijtelling zolang auto bij eigenaar blijft'
AutoWeek sprak uitgebreid met de staatssecretaris tijdens het rijden in een aantal zeer verschillende auto's. Weekers deed onder meer uitspraken over de belastingverlagingen voor luxe dure auto's met zuinige techniek, de belastingvoordelen voor auto's als de Opel Ampera en de status van klassiekers.
Het belangrijkste nieuws zat hem echter in de bijtelling. Dat de grenzen 1 juli 2012 worden opgetrokken was al bekend, maar hoe zit het met bestaande gevallen? Immers rijden ruim 150.000 mensen rond in zo'n auto met een lagere fiscale bijtelling. Maar hoe lang ze die houden was onduidelijk. Dus?
"Er zijn twee situaties", aldus Weekers. "Mensen die na 1 juli 2012 een nieuwe zuinige auto gaan rijden, houden de lage bijtelling gedurende de normale leasetermijn. Dit is voor personenauto's nu zo'n 47 maanden. Ik moet voor Prinsjesdag bepalen hoe lang het precies wordt, wellicht kies ik voor een langere periode. Daarna ga je het reguliere bedrag betalen afhankelijk van de normen van die tijd. Mensen die vóór die datum een zuinige lease-auto hebben gekregen, houden de lage bijtelling zolang de auto niet van eigenaar verandert. Dus zolang de leasemaatschappij of een werkgever de auto bezit, geldt de lage bijtelling. Dat is eerlijk voor al die mensen die voor die datum heel bewust zo'n auto hebben uitgezocht."
Deze mededeling zal door veel leaserijders met gejuich worden ontvangen, want veel onzekerheid valt weg. Zolang de leasemaatschappij jouw lease-auto niet verkoopt, houd je je lage bijtelling ongeacht looptijd. Ook kan een ZZP'er zijn Polo Bluemotion zakelijk blijven rijden met lage bijtelling tot hij de auto verkoopt. Weekers waarschuwt wel dat deze regel niet gaat gelden voor 0-procentauto's."Ik heb de nihilbijtelling en de vrijstelling in de MRB voor de auto's met een uitstoot tot 50 gr/km (waartoe bijvoorbeeld de Opel Ampera behoort - red) heel bewust in de tijd beperkt", zegt hij. "Die beperking in de tijd geldt dus ook voor de Ampera's die vóór 1 juli 2012 worden gekocht. De nihilbijtelling houdt op te bestaan met ingang van 1 januari 2016."
Wel blijft de vraag dus open staan hoe lang de 'normale leasetermijn' wordt voor alle nieuwe lease-auto's van na 1 juli 2012. Bronnen melden aan AutoWeek maar liefst 60 maanden, maar daar wil Financiën niet op ingaan: men verwijst naar Prinsjesdag. Ook wordt het voor veel mensen natuurlijk erg spannend of ze hun auto voor of na 1 juli op kenteken krijgen.
Weekers liet desgevraagd ook nog weten dat hij openstaat voor het voorstel van de PVV om de klassiekergrens terug te draaien naar 25 jaar. Deze grens werd eerder bevroren. "Het is destijds de Kamer geweest die de regeling heeft aangepast, dus ook nu is de Kamer weer aan zet", vindt hij. "Het is aan de PVV om die meerderheid te vinden. Maar wat mij betreft, is 25 jaar een mooie grens. Auto's die dan nog rondrijden, hebben in die tijd zoveel belasting betaald via onderhoud, brandstofaccijnzen en wegenbelasting, dat het wel mooi is geweest."
Lees het volledige interview in AutoWeek 35, die vandaag 31 augustus in de winkels ligt.