Importeurs geloven meer en meer in nieuwe media

Audi Q3 Twittertour
Het duurde even voordat ze aan het internet gewend waren, maar tegenwoordig zijn nieuwe media niet meer weg te denken uit de communicatiestrategie van importeurs.

Het nieuwste voorbeeld van gebruik van nieuwe media is de Audi Q3 Twittertour. Daarbij is het mogelijk om met een tweet een mobiele showroom met een Q3 voor de deur te krijgen. Het volstaat om @AudiQ3ontour te volgen via twitter en vervolgens de tweet 'Stuur de #AudiQ3ontour bij mij langs in [vul plaatsnaam in]' te versturen.
Er zitten wel twee belangrijke 'maren' aan het verhaal. Het gaat namelijk puur om een eerste kennismaking met de Audi Q3. De auto die een tour door Nederland maakt is een pre-productie-exemplaar, dus het is niet mogelijk om te rijden. Bovendien is het versturen van een tweet geen garantie dat je de Audi Q3-showroom ook daadwerkelijk voor je deur krijgt.
"We hebben in de eerste vijf dagen van deze actie al 500 tweets binnen en het is dan natuurlijk ondoenlijk om bij iedereen langs te gaan," meldt een begeleidster van de mobiele showroom ons. "We kijken bij het selecteren van de adressen bijvoorbeeld naar het aantal followers dat iemand heeft op twitter. Iemand met veel followers is natuurlijk interessanter voor ons. En het spreekt voor zich dat we ook langs zijn gegaan bij de persoon die meldde dat hij al een offerte voor een BMW X1 in huis had."
Mensen die ongezien een Q3 besteld hebben (de prijzen van de Q3 zijn inmiddels namelijk bekend), kunnen uiteraard ook een tweet versturen om de auto eens rustig te bekijken. De actie loopt nog tot vrijdag 24 juni; de begeleidster van de tour verwacht dat er nog honderden extra tweets binnekomen.

Car configurator
Het internet biedt grote mogelijkheden voor klantenbinding. In de eerste instantie hielden importeurs het heel eenvoudig, maar de officiële websites bleken al snel een laagdrempelige ingang voor potentiële klanten om folders te bestellen. Ook de mogelijkheid voor het downloaden van prijslijsten voorkomt vervelende misverstanden bij de dealers.
De volgende stap in de digitale revolutie was de 'car configurator', een uitgebreide applicatie waarin je je nieuwe auto in kunt selecteren en aankleden met alle beschikbare opties. Zodoende kun je thuis bijvoorbeeld alvast inschatten welke kleur je het meest bevalt. In het begin had slechts een handjevol importeurs een configurator op de site, maar tegenwoordig tel je eigenlijk niet meer mee in merkenland als je niet eentje aanbiedt.
Opvallend genoeg bieden ook voor normale stervelingen onbereikbare merken als Porsche en Ferrari uitgebreide car configurators aan. Bij nader inzien heel slim: fans kunnen hiermee naar hartelust 'spelen' met en wegdromen bij de nieuwe modellen, een betere vorm van klantenbinding is er eigenlijk niet.
En dan zijn er nu sociale media als Twitter en Facebook, waarmee internetgebruikers op hun profiel kunnen aangeven in welk merk ze interesse hebben. Een ideale manier voor importeurs om potentiële klanten te vinden. Sommige importeurs zijn al zo ver dat ze Twitter gebruiken voor directe communicatie met de doelgroep. Volgens recente studies is het overigens maar de vraag of zulk één-op-één contact daadwerkelijk invloed op de verkoop of de klantenbinding heeft.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.