Trajectcontrole A2 bij Amsterdam - Utrecht in 2012

Verbrede A2 | Foto: ANP
Vanaf eind 2012 is er een trajectcontrole op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht, in beide rijrichtingen. Op het snelwegtraject van twintig kilometer wordt dan in drie secties de snelheid van automobilisten gemeten.

"De trajectcontrole komt er vanwege het milieu, om aan de eisen voor zowel lucht als geluid te voldoen", licht Martijn Boelhouwer, persvoorlichter van het Landelijk Parket Team Verkeer, toe. "Daarom mag er maar honderd kilometer per uur gereden worden. Het trajectcontrolesysteem zorgt ervoor dat minder dan een half procent van de passanten die snelheid overschrijdt."

Boelhouwer weet "honderd procent zeker dat niet iedereen zich aan de maximumsnelheid houdt" op het betreffende stuk snelweg. "Onze indruk is dat meer dan tien procent van de auto's daar te hard rijdt."

Gisteren sprak minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) nog over het "opnieuw bekijken van de huidige maximumsnelheid, om te kijken of deze wel logisch is" op de A2. Dat is helemaal aan haar, zegt Boelhouwer: "Wij zorgen alleen dat de opgegeven maximumsnelheid gehandhaafd wordt."

Secties

De controle vindt plaats tussen knooppunt Holendrecht bij Amsterdam en de aansluiting Maarssen bij Utrecht, in drie secties: tussen Abcoude en Vinkeveen, tussen Vinkeveen en Breukelen en tussen Breukelen en Maarssen. Als een automobilist in meerdere secties te hard rijdt, wordt deze alleen voor de hoogst gereden snelheid bekeurd.

Daarbij kan het controlesysteem zich aanpassen op wisselende maximumsnelheden.

Bang dat de trajectcontrole bij wisselende snelheden voor plotseling remmende auto's zal zorgen, is Boelhouwer niet: "De controles vinden pas geruime tijd na het aangegeven van de geldende maximumsnelheid plaats."

Lezersreacties (114)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.