Trajectcontrole A2 bij Amsterdam - Utrecht in 2012
"De trajectcontrole komt er vanwege het milieu, om aan de eisen voor zowel lucht als geluid te voldoen", licht Martijn Boelhouwer, persvoorlichter van het Landelijk Parket Team Verkeer, toe. "Daarom mag er maar honderd kilometer per uur gereden worden. Het trajectcontrolesysteem zorgt ervoor dat minder dan een half procent van de passanten die snelheid overschrijdt."
Boelhouwer weet "honderd procent zeker dat niet iedereen zich aan de maximumsnelheid houdt" op het betreffende stuk snelweg. "Onze indruk is dat meer dan tien procent van de auto's daar te hard rijdt."
Gisteren sprak minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) nog over het "opnieuw bekijken van de huidige maximumsnelheid, om te kijken of deze wel logisch is" op de A2. Dat is helemaal aan haar, zegt Boelhouwer: "Wij zorgen alleen dat de opgegeven maximumsnelheid gehandhaafd wordt."
Secties
De controle vindt plaats tussen knooppunt Holendrecht bij Amsterdam en de aansluiting Maarssen bij Utrecht, in drie secties: tussen Abcoude en Vinkeveen, tussen Vinkeveen en Breukelen en tussen Breukelen en Maarssen. Als een automobilist in meerdere secties te hard rijdt, wordt deze alleen voor de hoogst gereden snelheid bekeurd.
Daarbij kan het controlesysteem zich aanpassen op wisselende maximumsnelheden.
Bang dat de trajectcontrole bij wisselende snelheden voor plotseling remmende auto's zal zorgen, is Boelhouwer niet: "De controles vinden pas geruime tijd na het aangegeven van de geldende maximumsnelheid plaats."
Lees ook

Actie tegen afschaffen youngtimer-regeling in stroomversnelling

Test: Dacia Duster 4x4 – Blijkt dankzij eco-techniek in het terrein een mannetjesputter

Voyah Free is nog niet gratis maar is wel duizenden euro's goedkoper

Nissan NX8: de zoveelste elektrische Nissan die regelrecht aan je neus voorbijrijdt
