Aanrijding met trailer mogelijk dodelijk
Het IIHS voerde de test uit door een Chevrolet Malibu, een auto gewaardeerd met vijf sterren voor crashveiligheid, met een snelheid van 56 kilometer per uur achterop een vrachtwagentrailer te laten rijden. De test werd met drie verschillende trailers met beschermingssystemen gedaan. Twee van die trailers voldeden niet alleen aan de Amerikaanse eisen voor veiligheid, maar ook aan de strengere Canadese eisen. De systemen zijn bedoeld om te voorkomen dat een auto bij een aanrijding onder de trailer kan schieten, het zogenaamde underride.
Het slechtst presteerde Hyundai trailer, bij een aanrijding in het midden van de trailer brak de underride bescherming af waardoor de auto volledig onder de trailer terecht kwam, inzittenden hadden hierbij geen schijn van kans gehad. De trailer van Wabash presteerde het best, hoewel de kans op verwondingen nog steeds groot is, bleef het passagierscompartiment intact.
Maatregelen
Naast een crash waarbij de auto over de volle breedte achterop de trailer botste, werden er ook tests uitgevoerd als de auto met 30% of 50% van de voorzijde achterop reed. De zijkanten van de beschermingssystemen worden minder goed ondersteund dan het midden, waardoor bij de aanrijding met 30% van de wagenbreedte ook bij de Wabash trailer een aanzienlijke kans op dodelijke afloop ontstond. Bij een aanrijding met 50% overlap was ook de Vanguard trailer, die bij de crashtest in het midden nog redelijk presteerde, niet in staat om underride te voorkomen, hier slaagde de Wabash trailer wel in.
Naar aanleiding van de tests maant het IIHS de overheid tot het nemen van maatregelen. "Door de huidige regelgeving hoeven trailer, bescherming, bouten en lasnaden niet als één geheel getest worden. Ook is het door gaten in de regelgeving voor sommige trucks helemaal niet nodig om een beschermingssysteem te hebben. Zonder regels is er voor fabrikanten weinig motivatie om verbeteringen aan te brengen. We hopen dat hier snel verandering in komt."