Gereden: Porsche Cayman R

Porsche Cayman R
Porsche Cayman RPorsche Cayman RPorsche Cayman RPorsche Cayman RPorsche Cayman RPorsche Cayman RPorsche Cayman RPorsche Cayman RPorsche Cayman R
De Cayman is misschien wel de meest onderschatte Porsche allertijden. De nieuw geïntroduceerde R-versie belooft de scherpst sturende versie ooit te worden. Maakt de Cayman R dit ook waar?

Er zijn weinig auto's waarin je zo snel zo hard durft te gaan als in een Cayman. De R gaat daar nog eens een flinke schep bovenop gooien met betere prestaties, meer rijdynamiek en een pittiger karakter. De Cayman R is 55 kilogram lichter dan een S, waardoor het gewicht op 1.295 kilogram uitkomt. Het vermogen stijgt ook nog eens naar 330 pk, waardoor de gewichts-/pk-verhouding uitkomt op 3,9 kg per pk (PDK: 4,0 kg/pk).
We rijden met de PDK-automaat (die helaas het gewicht met 15 kg verhoogt) en zolang je geen haarspeldbochten tegenkomt of je op het circuit begeeft, is er geen beter systeem te vinden. Je voelt je als een F1-coureur die totale controle over z'n voertuig heeft.
Je kunt gemakkelijk met de auto driften: de achterzijde waaiert sierlijk uit dat lukt niet bij alle auto's met middenmotor. En na dit alles (en een fantastische sessie met rallylegende Walter Röhrl) voelt de Cayman R nog net zo fris en fruitig aan alsof-ie net uit de fabriek komt.

De volledige rij-impressie met de Porsche Cayman R is te lezen in AutoWeek 9, die nu in de winkels ligt.

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.