AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
2013: Belgisch wegenvignet
164
Slecht nieuws voor de Frankrijkgangers en de transportsector: vanaf 2013 moeten auto's met een buitenlands kenteken betalen voor het rijden over Belgische wegen.
Vandaag keurde de Vlaamse regering een wetsvoorstel goed voor een wegenvignet voor personenauto's. Eerder waren de gewesten Brussel en Wallonië al akkoord gegaan. Voor de Belgen zelf is het nieuwe wegenvignet onderdeel van de aangepaste wegenbelasting. Het vignet kost een vast bedrag en daar komt nog een heffing op basis van de uitstoot van de auto bovenop.
De inkomsten van het Belgische wegenvignet voor buitenlandse automobilisten gaan naar Vlaanderen (52 procent), Brussel (10 procent) en Wallonië (38 procent). De gewesten sluiten niet uit dat er uiteindelijk toch een kilometerheffing voor personenauto's in België komt. De Belgen wilden samen gaan werken met de Nederlandse overheid voor de kilometerheffing. Maar doordat kabinet Rutte-I deze schrapte, ging de overkoepelende regeling voor de Benelux niet door.
Voor vrachtauto's boven de 3,5 ton komt er een kilometerheffing zoals in Duitsland. De opbrengst van de heffing wordt verdeeld over de gebieden waar de vrachtauto's gereden hebben. De Belgische overheid ontkent dat de invoering van het vignet en de kilometerheffing voor vrachtwagens een belastingverhoging betekent.
De inkomsten van het Belgische wegenvignet voor buitenlandse automobilisten gaan naar Vlaanderen (52 procent), Brussel (10 procent) en Wallonië (38 procent). De gewesten sluiten niet uit dat er uiteindelijk toch een kilometerheffing voor personenauto's in België komt. De Belgen wilden samen gaan werken met de Nederlandse overheid voor de kilometerheffing. Maar doordat kabinet Rutte-I deze schrapte, ging de overkoepelende regeling voor de Benelux niet door.
Voor vrachtauto's boven de 3,5 ton komt er een kilometerheffing zoals in Duitsland. De opbrengst van de heffing wordt verdeeld over de gebieden waar de vrachtauto's gereden hebben. De Belgische overheid ontkent dat de invoering van het vignet en de kilometerheffing voor vrachtwagens een belastingverhoging betekent.
Lees ook
Nieuws
Festival op A10 krijgt staartje: mogelijk opnieuw verkeershinder
Autotest
Test: Renault Espace (2025) - In de voetsporen van de tweede Impreza
Nieuws
Nederland is het laadparadijs voor kampeerders
Achtergrond
Polestar 7 moet Europese verkoopknaller worden
Nieuws