Velorex bestaat weer!

Velor-X-Trike
Velor-X-TrikeVelor-X-TrikeVelor-X-TrikeVelor-X-TrikeVelor-X-TrikeVelor-X-Trike
Als er één voertuigje weinig voor de hand ligt om nieuw leven ingeblazen te worden; dan is het de driewielige Velorex met zijn eencilinder Jawa motortje en carrosserie van kunstleer wel. En toch is dat zojuist gebeurd.
Tussen 1958 en 1971 bouwde de Tsjechische motorfietsfabrikant Velorex een kleine 17.000 driewielers met Jawa-eencilinders van 6 tot 8½ pk om de Tsjechen na de oorlog weer mobiel te krijgen. In handen van liefhebbers worden deze curieuze bromtolletjes, doorgaans bruin van kleur, nog altijd gekoesterd. Eén van hen is Pavel Brida uit Praag, die dankzij de nodige modificaties aan zijn eigen oude Velorex op het idee kwam om een hypermoderne versie van de driewieler te bouwen. Het werd de Velor-X-Trike die je hier ziet. De constructie van de moderne driewieler is in basis nog altijd gelijk aan die uit lang vervlogen tijden, maar het mag geen verrassing heten dat Brida gebruik maakt van modernere materialen, waaronder carbon in plaats van kunstleer. Het eerste concept werd in maart dit jaar gepresenteerd in Brno; inmiddels is de eerste Velor-X-Trike een feit. Brida en zijn team hebben daarbij ook hun zegen voor het project gekregen van Mojmir Stransky – de ontwerper van het origineel.
Prijzen worden nog niet genoemd, maar in tegenstelling tot de oude Velorex is de Velor-X-Trike overigens geen goedkoop transportmiddel voor het volk meer. Kopers kunnen kiezen uit vier varianten: de S (voor Standaard); de LX (Luxe); GLS (Grand Luxe en R (Racing), waarbij enkel de eerste met een 750 cc motorfietsmotor komt; de overige drie versies krijgen een 1.000 cc motorfietsmotor. Brida wil een oplage van maximaal zestig stuks bouwen.

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.