AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Skyactiv helpt Mazda de toekomst in
13
Mazda heeft al eerder de Sky-motoren voorgesteld als troef voor de toekomst. Ze zijn onderdeel van het Skyactiv-concept, waaruit veel meer innovatieve technieken voortkomen. Vanaf 2011 wordt een start gemaakt met de invoering er van.
Mazda heeft zich ten doel gesteld om het verbruik van het modellenprogramma in 2015 met dertig procent te hebben gereduceerd ten opzichte van 2008. Eén van de ijzers die daarvoor in het vuur ligt, is een nieuwe generatie motoren.
De benzineversie daarvan is de Sky-G. Die moet een verbruik kunnen realiseren die tot op heden alleen met hybrides wordt bereikt. Ten opzichte van de huidige generatie verbruikt de motor vijftien procent minder, maar stijgt de trekkracht met vijftien procent.
De diesel heet Sky D. Die voldoet zonder trucs met nabewerking van de uitlaatgassen aan de Euro 6-emissie-eisen en bovendien belooft Mazda een verbruik van twintig procent minder dan de huidige diesel.
Voor deze motoren zijn ook nieuwe transmissies ontwikkeld. De automaat is Skyactiv-Drive gedoopt en 'combineert de voordelen van een traploze automaat met die van een automaat met dubbele koppeling'. De transmissie biedt een efficiëncy-verbetering van zeven procent ten opzichte van de actuele automaat van Mazda. De handbak heet Skyactiv-MT en moet een bijzonder compacte en lichte versnellingsbak worden die zorgt voor gereduceerde interne wrijving.
Op termijn zal het Skyactiv-concept ook worden uitgebreid met een systeem dat remenergie herwint en hybridetechniek, die bij Toyota wordt betrokken. De carrosserieën van toekomstige Mazda's worden gebouwd volgens het Skyactiv-Body-principe. Die moeten acht procent lichter zijn dan de huidige body's en dertig procent stijver. Het bijbehorende Skyactiv-chassis profiteert onder meer van een nieuw ontwikkelde wielophanging en moet veertien procent lichter zijn dan de huidige onderstellen.