AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Maybach coupé in productie
69
Er komen honderd exemplaren van de coupéversie van de Maybach 57. Carrosseriebouwer Xenatec ontwikkelde de auto in samenwerking met Maybach.
Mercedes komt niet verder dan de CL als het om grote coupés gaat. Wie meer wil, moet aankloppen bij carrosseriebouwer Xenatec, dat honderd Maybachs 57 gaat ombouwen tot coupé. Het bedrijf staat ook bekend als ontwikkelcentrum voor de autobranche en als toeleverancier – geen amateurs dus. De eerste koopcontracten voor de Maybach coupé zijn getekend en dit is het eerste exemplaar uit de productie. De auto is getekend door Frederik Burchhardt, die in 2004 ook al opzien baarde met de vormgeving van de Maybach Exelero showauto. De Exelero kwam in samenwerking met bandenfabrikant Fulda tot stand.
De coupé is door Xenatec met Maybach ontwikkeld en vandaar dat de vier jaar garantie op de auto behouden blijven. De motor en aandrijflijn van de auto zijn zonder wijzigingen overgenomen uit de 57. De B-stijl is twintig centimeter naar achteren verplaatst en de A- en C-stijl zijn schuiner op de carrosserie gezet om een sportievere lijn te krijgen. Hoofd- en schouderruimte zouden niet lijden onder de verbouwing. Ook de voor- zij- en achterdelen van de carrosserie zijn anders ten opzichte van de reguliere modellen. De auto behoudt zijn lengte van 5,70 meter.
Verder is de spoorbreedte aan de achterzijde twee centimeter groter en de auto staat naar wens op 20 of 21 inch wielen. Tot slot is er een glazen dak leverbaar en kan de auto desgewenst gepantserd worden geleverd. De prijs zonder belastingen komt op 675.000 euro.