Alle details facelift Citroën C5

Citroën C5 facelift
Citroën C5 faceliftCitroën C5 faceliftCitroën C5 faceliftCitroën C5 faceliftCitroën C5 faceliftCitroën C5 faceliftCitroën C5 faceliftCitroën C5 faceliftCitroën C5 faceliftCitroën C5 faceliftCitroën C5 faceliftCitroën C5 faceliftCitroën C5 faceliftCitroën C5 facelift
Eerder konden we al een paar korrelige foto's laten zien van de subtiel opgewaardeerde Citroën C5, maar nu weten we ook de details van de facelift. Het belangrijkste nieuws? Een zuinige eHDi-versie, 'n sterkere 2,2-liter dieselmotor, een verse benzinemotor én LED-verlichting op neus en kont.
Enige tijd geleden dook de term e-HDi al op bij onder meer de Citroën C3 en DS3, en nu is er ook zo'n versie van de C5. Dat is een extra zuinige variant op basis van de 110 pk sterke 1.6 HDi. Voor de gelegenheid is de e-HDi voorzien van een stop/startsysteem en een module die de remenergie terugwint. Standaard is deze motor gekoppeld aan de gerobotiseerde handbak van PSA, die je desgewenst met flippers aan de stuurkolom kunt bedienen. Bovendien rust Citroën de auto uit met een sterkere dynamo en een zwaardere accu, om vaker te kunnen starten en stoppen. De aanpassingen aan de e-HDi zorgen ervoor dat deze C5 een gemiddeld brandstofverbruik van 4,6 liter per honderd kilometer scoort, met een bijbehorende CO2-uitstoot van 120 gram per kilometer. En 'normale' handgeschakelde C5 1.6 HDi stoot twintig gram per kilometer méér uit en heeft per honderd kilometer gemiddeld 0,7 liter diesel extra nodig.
Aan het benzinefront verwelkomen we de 1.6 VTi, een ongeblazen viercilinder die PSA samen ontwikkelde met BMW en al in diverse andere auto's gebruikt. De VTi levert 120 pk, is standaard voorzien van de zestraps gerobotiseerde handbak en verbruikt gemiddeld 6,2 liter per honderd kilometer. Met 144 gram per kilometer stoot-ie bovendien flink minder CO2 uit dan de 1.8 16V die hij vervangt.
204 pk 2.2
Een ander motornieuwtje betreft de geüpdate 2,2-liter viercilinder dieselmotor. De oude versie van die motor leverde vóór de facelift 173 pk maar dat aantal stijgt nu naar tweehonderdvier paardenkrachten. Citroën bereikte dit door onder meer de inspuitdruk van het common-railsysteem te verhogen en de interne wrijving te verlagen. Het maximumkoppel van 450 Nm bereikt de motor al bij 2.000 toeren per minuut, de sprint van nul naar honderd duurt 8,3 seconde (8,6 voor de Tourer) terwijl z'n topsnelheid 230 kilometer per uur bedraagt. De Tourer redt vijf kilometer per uur minder. Volgens Citroën verbruikt de C5 2.2 HDi 5,9 liter gemiddeld per honderd kilometer, waarbij de CO2-uitstoot uitkomt op 155 gram per kilometer.
Frisser
Citroën stopt met het verbeteren van de C5 niet bij de techniek, want ook aan de buitenkant oogt het allemaal net een tikkeltje frisser. De belangrijkste vernieuwing is ongetwijfeld de LED-verlichting in de koplampen, terwijl je een gefacelifte C5 aan de achterkant eveneens kunt herkennen aan achterlichten die een tintje donkerder zijn. De vernieuwde Citroën C5 is over enkele weken al te bestellen, de prijzen zijn nog niet bekend.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.