AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Drie investeerders voor Lada
27
Met een investering van bijna 1,3 miljard dollar moet Lada worden klaargestoomd voor de toekomst.
Drie aandeelhouders hebben plannen om 1,3 miljard dollar te investeren in Lada. Daarmee moet het merk worden gemoderniseerd. De drie partijen zijn Renault, het staatsbedrijf Rostekhnnologii en Troika Dialog. Het staatsbedrijf zal het aandeel in Lada verhogen naar 29 procent en later tot 36,5 procent. Daartoe wordt 400 miljoen dollar geïnvesteerd. Renault levert techniek ter waarde van een geschatte 307 miljoen dollar. Daarmee is het voor Renault mogelijk om het aandeel van 25 procent vast te houden tot 2012.
Renault helpt Lada om op het platform van de Dacia Logan een nieuw model te ontwikkelen. Ook wordt er met de Fransen gewerkt aan een opvolger van de klassieke Lada-modellen. Dit jaar moet er nog een budget-auto op de markt komen op basis van de Kalina die in Rusland op de markt komt. In 2012 krijgt de Kalina een opvolger – dat is dus een nieuwe B-segment auto. Daarvan moeten 300.000 stuks per jaar worden geproduceerd.
In 2015 moeten er 900.000 auto's worden geproduceerd in Togliatti. Op het moment heeft de vestiging van AvtoVaz daar een capaciteit van 800.000 stuks. Van die productie moeten 700.000 stuks Lada's zijn. De rest zal bestaan uit modellen van Renault-Nissan.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Lada Samara 1.3 (1989) – Klokje Rond Klassiek
Nieuws

Dit is één van de oudste Lada's in ons land - In het wild
Nieuws

Lada Niva Sport bewijst dat 'sportief' een relatief begrip is
Nieuws

Verkocht voor 1 cent, maar Renault moet 1,2 miljard betalen bij terugkeer in Rusland
Nieuws



