AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Toyota: ongelukken door vergissing bestuurders
135
Toyota beweert dat in sommige gevallen, waarbij een hakend gaspedaal zorgde voor een dodelijk ongeluk, de bestuurder zelf schuldig is aan het ongeluk.
Toyota claimt volgens persbureau Reuters dat bij het onderzoek van tweeduizend gevallen van onverwachte acceleratie er geen problemen zijn gevonden met het elektronische gaspedaal en dat in sommige gevallen de bestuurder schuldig is aan het ongeval. Dat statement komt na een artikel in de Wall Street Journal waarin staat dat uit overheidsonderzoek hetzelfde blijkt. Uit de nog niet gepubliceerde rapporten van het Amerikaanse Department of Transportation blijkt dat sommige bestuurders het gas- en rempedaal door elkaar hebben gehaald. Het Department of Transportation geeft nog geen commentaar op de bewering.
Het uiteindelijke overheidsonderzoek wordt gedaan door de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). De conclusies van hun onderzoeken worden pas over enige maanden verwacht. Het gaspedaalschandaal heeft geleid tot een terugroepactie van acht miljoen Toyota's en Lexussen. Er worden in de VS 89 dodelijke slachtoffers aan het probleem toegeschreven en er zijn schadeclaims ingediend ter waarde van tien miljard dollar.
Intussen lijkt bij Toyota de schrik er nog goed in te zitten. Zo wordt in Amerika naar aanleiding van klachten over de versnellingsbak de garantie op de RAV4 te verlengen en worden er een half miljoen Matrixen en Corolla's preventief teruggeroepen na meldingen over de problemen met de stuurinrichting. "Dat heeft niets te maken met de veiligheid, maar is vooral een zaak van klanttevredenheid," aldus Toyota.
Ook op dat gebied is er voor de Japanners werk aan de winkel. Uit een onlangs gehouden onderzoek van J.D. Power over de aantrekkelijkheid van automerken, eindigt Toyota op de voorlaatste plaats. Daarbij werd onderzocht hoe graag consumenten een auto van een bepaald merk willen bezitten op basis van uiterlijk, interieur en prestaties. In die enquête eindigt Porsche op de eerste plaats en is Jeep de enige die het slechter doet dan Toyota.
PRIVATE LEASE Toyota
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Deze Toyota Starlet vraagt om iemand met historisch besef - Liefhebber gezocht
Nieuws
Toyota: '100 kilometer elektrisch bereik voor plug-in voorlopig genoeg'
Nieuws
Toyota Land Cruiser eindelijk als mild-hybride: drukt dat de prijs?
Nieuws