AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Niks te verbergen: de Chevrolet Volt

Chevrolet Volt
Chevrolet Volt
Chevrolet Volt
Chevrolet Volt
Chevrolet Volt
Chevrolet Volt
Chevrolet Volt
Chevrolet Volt
Chevrolet Volt
Chevrolet Volt
Chevrolet Volt
Chevrolet Volt
Chevrolet Volt
Chevrolet Volt
GM doet niet bepaald de grootste moeite om hun waarschijnlijk belangrijkste model in jaren geheim te houden. Wat heet: AutoWeek-lezer Menno Romijn mocht hem in Death Valley gewoon even op de foto zetten!
Een konvooi van maar liefst zes Volts in verschillende stadia van productiegereedheid kom je natuurlijk niet iedere dag tegen. Menno bedacht zich dan ook geen moment en greep z'n camera en vroeg of hij de auto's even op de foto mocht zetten, waarvan u het resultaat hier kunt bekijken. De dames en heren van GM waren -in tegenstelling tot veel andere testrijders- bijzonder behulpzaam, vertelt Menno. "Ze lieten me de binnenkant zien, deden het klepje open voor de stekker, en vertelde me wat er onder de kap zat. Maar dat is geen geheim."
Inderdaad roept GM al enige tijd luidkeels wat we van hun verlosser moeten verwachten. De Volt wordt in principe aangedreven door een Lithium-Ionaccu, die 16 kWh vermogen levert. Volledig opgeladen komt de Volt daar 60 kilometer ver mee, waarna een verbrandingsmotor aanspringt om de accu weer bij te laden. Eventueel kan de Volt ook aan het stopcontact gehangen worden om de accu bij te laden. Qua prestaties belooft Chevrolet ons dat de Volt van 0 naar 100 accelereert in 8,6 seconden en een topsnelheid bereikt van 161 kilometer per uur. Bij ons in Europa komt de Opel Ampera als zustermodel van de Chevrolet Volt op de markt.
Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Lezersreacties (56)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Thomas
Thomas
  • 0
Geweldig concept. Door middel van de serie-hybride techniek kan er volledig elektrisch worden gereden, maar zodra de accu's vrijwel leeg zijn worden ze weer opgeladen door de verbrandingsmotor. Chevrolet zegt dat ze al een verbruik van 1:62.5 gehaald hebben. dat is toch niet slecht, en al helemaal niet voor een Amerikaan.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Heel wat interessanter dan het zoveelste plaatje van de Audi A7/S7

Het model is duidelijk produktieklaar, laten ze dan ook maar de persintroductie doen. Nissan kwam later met het nieuws over de Leaf maar die auto staat eind dit jaar al bij de dealer.

Over de auto zelf: ben nog steeds niet gecharmeerd van de zwarte lijst onder de zijramen. Het verdere ontwerp mag er wel zijn. Er staat een stevige auto.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mooie auto!
Zonde voor Saab. Want volgens mij is Saab de gene die dit alles heeft ontwikkeld om in hun eigen auto's te gebruiken.
Maarja, dat mocht niet doorgaan, doordat Saab geen winst meer boekte.
Anoniem
Anoniem
  • 0
En hij is nog best mooi ook.
Anoniem
Anoniem
  • 0
best mooi?!?

Sorry hoor, maar dit is een van de lelijkste auto's die je maar kunt verzinnen, lompe neus, lelijke dikke zwarte rand onder de zijramen, een raar uitsteeksel onder de spiegel, onsamenhangende achterkant etc...

Technisch een prima concept, maar waarom ze het zo lelijk moeten verpakken blijft me verbazen...
Anoniem
Anoniem
  • 0
"16 KWh vermogen".... Hier klopt iets niet. 'KiloWattuur' is een eenheid van energie, n.l. vermogen * uur. Niet het vermogen wat het accupakket levert, wat in (Kilo)Watt zou moeten zijn.
Sebastien L
Sebastien L
  • 0
Heel mooi! prestaties ook dik in orde, elec. motoren kunnen zulke waanzinnige prestaties leveren! Zou er zo in gaan rijden!

@donkervoort: die 1:62.5 is natuurlijk een beetje vertekend omdat ze voor het gemak de kolen die verbrand zijn om de accus via het stopcontact op te laden vergeten zijn bij het verbruik op te tellen. Maar, weer een stap in de goede richting!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Zijn dat nu zonnecellen op het dak van die linker Volt?
GM moet wel proberen om qua prijs dicht bij de prius te blijven, anders zou het een debakel voor GM kunnen worden.

Qua styling vind ik het super mooi ding, maar ja dat is een prius ook niet.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik vind de Opel Ampera wel mooier als deze, maar deze is zeker niet lelijk.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Lekkere wijf in de auto met die laptop.
Anoniem
Anoniem
  • 0
hoe kan ie nou worden AANgedreven door accu! jullie bedoelen natuurlijk een elektromotor... toch?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Beetje Prius, maar dan leuker.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@civic8 - Wordt jouw auto niet aangedreven door de benzinetank dan?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Net als eigenlijk elke poging in zijn soort: te duur in verhouding tot de bereikte besparing. Voor het gemak vergeet men ook maar dat groene stroom alleen in Nederland bestaat, hoe we dat toch hier krijgen vanuit de hele wereld...
Thomas
Thomas
  • 0
@Clarkson: als je zorgt dat de tank niet leeg zodra je wil gaan rijden hoeft de auto niet aan het stopcontact opgeladen te worden, dan zorgt alleen de verbrandingsmotor voor de benodigde energie.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Goed concept, schoner als hybride, veel grotere actieradius dan alleen elektrisch en ziet er nog goed uit ook , wat wilt een mens nog meer .
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik geef deze auto meer kans op succes dan de volledig electrische auto (en zeker de hybride auto's). De grote zuinigheid zorgt er voor dat andere (milieuvriendelijke) brandstoffen, die over het algemeen toch in mindere hoeveelheden kunnen worden geproduceerd, denk aan de diverse bio-brandstoffen, toch rendabel kunnen worden ingezet. Dit betekent een 100% co2 vrije emissie (afgezien van de productie-uitstoot). En dat zonder hele oerwouden weg te kappen om er palmolie te kunnen produceren. Daarnaast is de volledige electrische auto, zolang deze de beperkte actieradius heeft zoals nu, gewoon geen (goed) alternatief.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Was toch nog weinig niet bekend over hoe deze auto eruit zou komen te zien?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Hmm, als ze de auto zo vol gaan stoppen met electronica als op foto 13, dan blijft der niet veel bagageruimte over.
En op de laatste foto, het stuur op de kop, is dat een nieuw stylelement? Haha.
Sebastien L
Sebastien L
  • 0
@Donkervoort,
Ik zou het graag willen geloven maar het klinkt mij zeer onwaarschijnlijk in de oren. Verbrandingsmotor->accu->elec. motor->aandrijving = meer rendentsverlies dan verbrandingsmotor->aandrijving lijkt mij. Toch?
opel omega
opel omega
  • 0
@ Roelexx: Het klopt wel hoor. Het vermogen van een accu gaat altijd in KWH. Deze accu kan 1 uur lang 16 KW leveren of een half uur 32 KW enz.
Anoniem
Anoniem
  • 0
mooi!!
wel lolig dat hij alles mocht zien
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Clarkson: dat is het Autoweeksyndroom hé: als je stilaan gewoon wordt een Audi of BMW al fan-tas-tisch te vinden als je niet méér dan de wielen ervan ziet, ga je "een wijf" al classificeren naar de looks van haar neus alleen! :-)
Anoniem
Anoniem
  • 0
@AstraG_X20DTL: Uh nee, mijn auto wordt aangedreven(!) door een 1.8i-VTEC welke gevoed(!) wordt door benzine (en dus niet door een benzinetank). Hoe kan een benzinetank een auto aandrijven? Deze Chevie wordt aangedreven door een elektromotor welke gevoed wordt door een accu(pakket) en/of de exender. Ik weet niet hoe 't bij jouw Astra zit dan...?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Oeps! Dat was niet voor@Clarkson maar voor @jstarink, een neuslengte miszien!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Het lijkt erop dat Victor Muller bij het scheiden der wegen toch nog even een paar miljoen overtallige Saab-voorkanten aan GM heeft weten te slijten...
Sebastien L
Sebastien L
  • 0
@Jef Pedal,
Ik begreep al helemaal niets van je reactie.... :'

Maar even inhakend op dit onderwerp: gezien de gezichtsuitdrukking van deze mevrouw wordt ze wel blij van alle "electronica" in de auto ;-)
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Opel-omega " Het vermogen van een accu gaat altijd in KWH. Deze accu kan 1 uur lang 16 KW leveren of een half uur 32 KW enz. "

En daar geef je precies aan waarom het NIET het vermogen is wat hier aangegeven wordt.
Hij kan namelijk ook een kwartier lang 64 kW leveren enz.
Deze 16 kWh geeft de capaciteit (energie) aan van de accu en het is FOUT om dat vermogen te noemen.

In amerika wordt accucapaciteit doorgaans aangegeven in "cranking amps" dat is wel een indicatie van het maximaal aan te sluiten vermogen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wordt tijd dat ie eens een keer op de markt komt, we hebben al lang genoeg moeten wachten!
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Donkervoort

Wat het verbruik is in CS mode (Charge Sustaining mode) is nog steeds geheim, het streven is net zo zuinig te zijn als de Prius maar ik denk niet dat dat mogelijk is vanwege de energieverliezen. De auto rijdt in CS mode na de eerste 60 km als er 8 kwh uit de accu gebruikt is. De benzinemotor springt dan aan en levert m.b.v. een generator elektriciteit rechtstreeks voor de elektromotor tevens wordt er een buffer in de accu mee in stand gehouden (vandaar Charge Sustaining) die kortstondig gebruikt kan worden voor bijvoorbeeld accelereren.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@expertPJB

staat er hier ook gewoon op. A en Ah, zijn de eenheden.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Om op die fantastische getallen 1 op 62,5 of 230 mpg te komen zijn de kilometers die volledig elektrisch zijn gereden dus zonder de benzinemotor ook meegenomen in het benzineverbruik. Dus je rijdt bijvoorbeeld 60 km volledig elektrisch (8 kwh) en dan nog 30 op benzine stel 1,5 liter. Dan heb je in totaal 90 km gereden op (8 kwh en) 1,5 liter benzine is 1 op 60, ja zo lust ik er nog wel een paar.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@IQ130

1 kWh = 400 gram CO2. Op zijn best (reëeler zal 40 km zijn) rijdt het ding 60 km op 16 kWh, dat is al 106 gram/km. Op zijn slechtst (wintersport oid) komt het ding in totaal misschien net onder de 200 gram uit. En dan mag je al die dure "electronica" zowel betalen, de hele tijd meeslepen, en afschrijven. En moet er ook nog een berg openbare stopcontacten aangelegd worden.

OT: als eerste poging technisch vast niet slecht maar laten we het bij zuinige diesels houden hier.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Is toch vrijwel hetzelfde dan de Opel Ampera, dus nog even geduld dan is het zo ver. Die Ampera wordt voorlopig ook in de States gemaakt maar later komt de lijn ook naar Rüsselsheim of een andere GM fabriek in Europa.
Idd wat jammer dat veel Saab-techneuten hier aan hebben gesleuteld, maar GM lekker de patenten heeft gehouden.
Edelachtbare
Edelachtbare
  • 0
GM doet niet bepaald de grootste moeite om hun waarschijnlijk belangrijkste model in jaren geheim te houden... Nou, iig doen ze niet veel moeite om de auto redelijk te fabriceren.
Foto 14 verteld dat.. het stuur zit niet helemaal rechtop zegma

OT: Geen lelijke auto.. alleen de achterkant is een beetje raar gevormd.
Tis op zich wel een auto waar ik in zou willen rijden.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mijn woon-werk is 50 km enkele reis. Opladen tijdens kantooruren en thuis aan het stopcontact. Kan ik 5 dagen/week dus rijden zonder benzine te verbruiken. Alleen in het weekeind zou ik dan bij iets langere ritten wat peut verspillen. Ik geloof dat een volle accu een euro gaat kosten ofzo. Dus daar waar deze techniek nu nog (te) duur zal zijn (prijs is nog afwachten volgens mij) verdien je het al snel terug hoor. En oh ja. Geen wegenbelasting natuurlijk in NL. De leasetarieven, daar gaat het om. En dat zou mee kunnen vallen gezien het ontbreken van verbruik en wegenbelasting. Wie heeft hier trouwens meer woon werk km's dan 60 km enkele reis? Precies. Bijna niemand want dat is niet te doen in NL met al die gezellige files. Dit wordt een verkoop/lease topper hoor volgens mij.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mooi ding, zal in de VS waarschijnlijk de Prius een flinke hak gaan zetten. GM zou haast wel gek zijn om niet op het "Be American Buy American" in te gaan zetten... ik voorspel reclamecampagnes a la, kijk we hebben nu onze eigen Prius :P

Als de kwaliteit dan ook een beetje goed is denk ik dat Toyota wel uit mag gaan kijken.
Anoniem
Anoniem
  • 0
wie wil hier nou een foto van maken ? Het ziet er nu al oud uit!
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Laurensje

De Volt gebruikt maar 8 kwh van de accu voor 60 km dit om de lange levensduur te kunnen garanderen. In Californië zou je 10 jaar garantie krijgen. Als je 400 gram CO2 rekent voor één kwh kom je dan op 53 gram CO2/km uit. Als je voornamelijk lange afstanden op de snelweg aflegt kun je misschien beter een Polo Bluemotion (zuinige diesel) nemen of als je ook geregeld in de file staat of in de stad rijdt een Prius (benzine hybride), het is dus maar net hoe je de auto gebruikt. De Volt is vooral geschikt als je meestal niet meer dan 60 km per dag rijdt en ook niet veel snelweg kilometers.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Op de snelweg is het tegenwoordig net stadsverkeer:

Optrekken
Remmen
Optrekken
Remmen
etc.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ja, ja, de Volt wordt iets als gratis gezondheidszorg, een onmogelijk iets... gelukkig is het crisis in het milieu :-)
Anoniem
Anoniem
  • 0
Waarom moeite doen om deze auto te verbergen, ziet er prima uit. Hopelijk verkoopt hij ook goed.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Vranken

Inderdaad omdat het ook op de snelweg steeds drukker wordt is een hybride dan ook al snel interessant. Maar als je een half uur 120 km/h op de snelweg kan rijden is de accu van de Chevy Volt al leeg en het is dus nog even afwachten hoe zuinig de Volt daarna is. In ieder geval is Nederland, vanwege het drukke verkeer, de korte afstanden en het vlakke land zeer geschikt voor de Volt.
Anoniem
Anoniem
  • 0
De buurt waar ik woon staat vol met 2e auto's voor Mama. Kinderen naar school, dan naar de sportschool, winkelen/boodschappen in de stad. Kleiine ritjes. Voor de vakantie en dagjes uit pakken ze de grote leasewagen van Pa, of de VW transporter bouwbus met dubbele cabine. Ik zie een Volt zeker potentie hebben als prima hoofdauto, maar als 2e wagen zeker ook. Alleen verzekering en onderhoudskosten. Dat is toch prachtig? Daar hoef je geen bomenknuffelaar voor te zijn. Oh ja. Binnen 9 sec. naar de 100. Toch leuk als een VW Golf naast je staat bij het stoplicht.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Hele mooie auto om te zien. Ben benieuwd hoe deze GM Volt / Ampera rijdt. (krijgen we ook een Buick Watt !?) M.vr.gr.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@IQ130

In principe kan de verbrandingsmotor klein zijn omdat een hoog piekvermogen niet nodig is. Bovendien kan de motor op het ideale werkpunt draaien. Dus het potentieel om zuinig te zijn is er wel. En bovendien kan bij afremmen de accu weer iets opgeladen worden.

Ik ben benieuwd!
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Vranken

De verbrandingsmotor kan inderdaad iets kleiner zijn omdat het piekvermogen opgevangen kan worden door de buffer in de accu. Bij piekvermogen wordt dus alle elektriciteit gebruikt die de verbrandingsmotor met generator kan leveren en elektriciteit uit de buffer in de accu. Echter, als je langere tijd meer elektriciteit nodig hebt dan de verbrandingsmotor kan leveren raakt de buffer leeg en val je terug op ongeveer 50 kw. Dit kan gebeuren als je op hoge snelheid een serieuze berg op rijdt (niet de Sint Pietersberg). Om dit zoveel mogelijk te voorkomen komt er een zogenaamde mountain mode, in deze mode wordt de buffer drie keer zo groot gemaakt. Ik weet niet of je in Nederland de buffer leeg kan rijden met legale snelheden, je kunt hier natuurlijk ook de mountain mode gebruiken.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@IQ130

Volgens mij kan je met extreem rijgedrag die buffer wel leegrijden, maar 50 kiloWatt is niet niks. Volgens mij kun je met gunstige aerodynamica een topsnelheid halen van 170 km/h.

In de bergen kun je in de afdaling je accu opladen, toch?
colonne
colonne
  • 0
Zeeeeeeeeer interresant wat technologie betrefd, voor mij is dit momenteel het beste op gebied van met brandstof omgaan, maar..... spijtig genoeg zal hij voor de meeste onder ons onbetaalbaar zijn !!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Vind het model te lomp. Techniek is wel echt een toekomstplan.

Vind de Opel Ampera wel aardig. Chevrolet en Opel moeten beide oppassen dat het niet een te lompe bedoeling wordt.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Vranken

In de afdaling wordt de buffer weer opgeladen door te remmen op de motor eventueel kan de verbrandingsmotor ook meehelpen de buffer weer op te laden zodat de buffer weer vol is voor de volgende berg. De remmen schijnen ook behoorlijk koel te blijven in de afdaling omdat alle energie naar de accu gaat en de remschijven (bijna) niet gebruikt worden.

Wat de prijs betreft deze is nog steeds niet bekend maar er werd in de USA gesproken over 40000 dollar hier gaat dan nog 7500 dollar subsidie af. GM is al wel bezig met de tweede en derde generatie accupaketten die een stuk goedkoper zullen zijn. Het accupakket in de Volt kun je natuurlijk niet vergelijken met die van de Prius dus zal de auto een stuk duurder zijn om te produceren.