AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Lotus laat de auto van 2020 zien
34
Autofabrikanten hebben er een handje van om bij concept-cars zaken te laten zien die niet realistisch zijn voor productie. Zo niet Lotus. Het Engelse bedrijf laat zien hoe je met een relatief kleine investering een fors lichtere auto kunt bouwen.
Lotus heeft een Toyota Venza crossover genomen als basis voor 'de auto van 2020'. De Engelsen claimen dat een extra investering van 3 procent het gewicht van de auto zonder aandrijflijn met 38 procent verlaagt. Met aandrijflijn is het gewicht nog altijd 33 procent lager dan bij de huidige auto's. Het verbruik ligt hierdoor 23 procent lager.
De studie van Lotus bestond uit het ontwikkelen van twee lichtgewicht auto's die productierijp zijn voor 2017 en 2020. Bij de auto voor 2017 weet Lotus bij een kostenbesparing van 2 procent een 21 procent lager gewicht te bewerkstelligen.
De studie van Lotus bestond uit het ontwikkelen van twee lichtgewicht auto's die productierijp zijn voor 2017 en 2020. Bij de auto voor 2017 weet Lotus bij een kostenbesparing van 2 procent een 21 procent lager gewicht te bewerkstelligen.
Materialenmix
Hoe heeft Lotus dit lagere gewicht weten te bewerkstelligen? Allereerst met een lichtere body. De Venza heeft nu nog eentje die volledig uit staal is opgetrokken, maar in 2020 is een mix van 37 procent aluminium, 30 procent magnesium, 21 procent composieten en 7 procent hoge kwaliteit staal mogelijk. Dit zorgt voor een gewichtsreductie van maar liefst 42 procent (382 kg wordt 221 kg). Ook voor de portieren bewerkstelligt Lotus dankzij een dergelijke materialenmix een gewichtsreductie van 41 procent.
Binnenin vinden we in 2020 geen instrumentenpaneel meer. In plaats daarvan hebben bestuurder en passagier modules voor zich die alle belangrijke functies herbergen. De stoelen bevinden zich op een tunnelstructuur, die per exemplaar 10 kg aan gewicht bespaart. Ook de stoelen en de vloerbedekking zijn lichter. In 2020 daalt het gewicht van het interieur van 250 kg naar 153 kg.
De rest van de gewichtsbesparing vinden we bij het chassis, de wielophanging, de bumpers, airconditioning en het glas. En nu maar afwachten wat we voor 2017 al in de productieauto's tegen gaan komen...
Binnenin vinden we in 2020 geen instrumentenpaneel meer. In plaats daarvan hebben bestuurder en passagier modules voor zich die alle belangrijke functies herbergen. De stoelen bevinden zich op een tunnelstructuur, die per exemplaar 10 kg aan gewicht bespaart. Ook de stoelen en de vloerbedekking zijn lichter. In 2020 daalt het gewicht van het interieur van 250 kg naar 153 kg.
De rest van de gewichtsbesparing vinden we bij het chassis, de wielophanging, de bumpers, airconditioning en het glas. En nu maar afwachten wat we voor 2017 al in de productieauto's tegen gaan komen...
Had je deze auto's al gezien?

Lotus Emeya Base 102 kWh | Trekhaak | 360 graden camera | Kef audio | Alcantara | Leder | 350 Kw snelladen |
- 2025
- 15 km
€ 124.995

Lotus Emeya Base 102 kWh | 21'' inch wielen | Heads up display | 350KW snelladen
- 2025
- 0 km
€ 124.995

Lotus Emeya S 102 kWh | KEF audio | Heads up display | Getint glas achter | 350KW snelladen |
- 2025
- 15 km
€ 139.995