AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Porsche gaat modulair
56
Nu Porsche liefdevol in de Volkswagen-familie is opgenomen, beginnen de eerste tekenen van de Piëch-bemoeienis zich af te tekenen. De onderdelendoos van het merk uit Stuttgart zal bijvoorbeeld worden gebruikt voor het modulaire bouwsysteem van de Volkswagen Groep.
Dat meldt het concern via een persbericht. Concreet betekent dit dat alle snelle sportwagens van de Volkswagen Groep componenten van Porsche krijgen. Vooral Lamborghini profiteert van dit besluit, omdat het merk tot nu toe veel geld kwijt was met het ontwikkelen van eigen componenten. Door de kleine productieaantallen van het Italiaanse merk zijn de ontwikkelingskosten per onderdeel hoog.
Maar ook Audi kan goede sier maken met de Porsche-onderdelen. Het luxemerk uit Ingolstadt kan in de concurrentieslag met BMW en Mercedes-Benz hoogwaardige onderdelen immers goed als unique selling point gebruiken. Met Porsche-techniek kan Audi z'n auto's meer in de markt zetten als 'rijdersauto's'. Momenteel geldt BMW wat betreft rijeigenschappen als de maatstaf in het premiumsegment.
Uiteraard zijn ze bij Porsche minder blij met de modulaire strategie. De liefhebbers zijn bang voor kannibalisatie door goedkopere Audi sportwagens. De directie van de Volkswagen Groep heeft echter aangegeven dat Porsche in de toekomst weer terugkeert naar z'n wortels. Porsche moet zich richten op auto's als de Boxster/Cayman en de 911. Of er ook weer opvolgers voor de Cayenne en de Panamera komen, is nog maar de vraag.
Maar ook Audi kan goede sier maken met de Porsche-onderdelen. Het luxemerk uit Ingolstadt kan in de concurrentieslag met BMW en Mercedes-Benz hoogwaardige onderdelen immers goed als unique selling point gebruiken. Met Porsche-techniek kan Audi z'n auto's meer in de markt zetten als 'rijdersauto's'. Momenteel geldt BMW wat betreft rijeigenschappen als de maatstaf in het premiumsegment.
Uiteraard zijn ze bij Porsche minder blij met de modulaire strategie. De liefhebbers zijn bang voor kannibalisatie door goedkopere Audi sportwagens. De directie van de Volkswagen Groep heeft echter aangegeven dat Porsche in de toekomst weer terugkeert naar z'n wortels. Porsche moet zich richten op auto's als de Boxster/Cayman en de 911. Of er ook weer opvolgers voor de Cayenne en de Panamera komen, is nog maar de vraag.
Had je deze auto's al gezien?

Porsche Cayenne 3.0 E-Hybrid Sport Design - Nederlandse Porsche - Dealer onderhouden Panoramadak - Luxe stoelen - Adaptive cruise control - 21 Inch Sport Chrono
- 2021
- 67.531 km
€ 76.450

Porsche Panamera Sport Turismo 2.9 4 E-Hybrid | Panorama Dak | Bose Audio | 360 Camera
- 2018
- 123.567 km
€ 61.440

Porsche 911 911 - 3.0 CARRERA 4S COUPE | 29.000km
- 2019
- 29.000 km
€ 134.992
Lees ook
Autotest
De Datsun 240Z daagde zelfs de Porsche 911 uit, hoe liggen de verhoudingen 50 jaar later?
Nieuws
Porsche Taycan en Cayenne zoeken de duisternis op
Nieuws
Porsche verkoopt minder auto's, vooral in China
Nieuws
Elektrische Porsche Cayenne: nog niet te koop, breekt nu al record
Nieuws