AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Details nieuwe driecilinder PSA
74
Dat PSA aan nieuwe driecilinders werkt, is al een tijd officieel bekend. Het concern heeft nu echter ook officiële details van de motorenfamilie vrijgegeven.
De onderkant van het nieuwe gamma bestaat uit atmosferische varianten. De turboloze driecilinders krijgen een cilinderinhoud van 1,0- en 1,2-liter. De productie start in 2012 in de Trémery-fabriek. Jaarlijks moeten daar 640.000 exemplaren van de band rollen.
Het driecilindergamma wordt naar boven afgerond met een 1,2-liter turbomotor. De fabricage van deze variant gaat plaatsvinden in Douvrin. Van de geblazen driecilinder wil PSA op jaarbasis 320.000 stuks gaan produceren. Ook in dit geval start de productie in 2012.
Zoals we eerder al meldden, ontwikkelt PSA deze driecilinder zelf. Dat is opvallend, omdat de opvolgers van de C1 en de 107 ook weer de Toyota Aygo als zustermodel krijgen. Momenteel deelt het Franse duo wel de 1,0-liter driecilinder benzinemotor met de Aygo.
De viercilinder THP-motor is in samenwerking met BMW ontwikkeld, maar onlangs vertelde een Peugeot-productplanner ons dat de nieuwe driecilinder alleen voor de eigen producten wordt ingezet. Op termijn komt ook BMW met een driecilinder turbomotor, die echter een grotere cilinderinhoud en ook meer vermogen krijgt.
Het driecilindergamma wordt naar boven afgerond met een 1,2-liter turbomotor. De fabricage van deze variant gaat plaatsvinden in Douvrin. Van de geblazen driecilinder wil PSA op jaarbasis 320.000 stuks gaan produceren. Ook in dit geval start de productie in 2012.
Zoals we eerder al meldden, ontwikkelt PSA deze driecilinder zelf. Dat is opvallend, omdat de opvolgers van de C1 en de 107 ook weer de Toyota Aygo als zustermodel krijgen. Momenteel deelt het Franse duo wel de 1,0-liter driecilinder benzinemotor met de Aygo.
De viercilinder THP-motor is in samenwerking met BMW ontwikkeld, maar onlangs vertelde een Peugeot-productplanner ons dat de nieuwe driecilinder alleen voor de eigen producten wordt ingezet. Op termijn komt ook BMW met een driecilinder turbomotor, die echter een grotere cilinderinhoud en ook meer vermogen krijgt.
PRIVATE LEASE Citroën
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook
Achtergrond

Deze topklasse limo's uit de jaren 1950-1980 stijgen nog wel in waarde
Nieuws

Citroën Elo is de elektrische Fiat Multipla van de toekomst
Mijn eerste auto

Rogier had na 9 jaar zo veel spijt van de verkoop van zijn Citroën GSA X1 dat hij 'm terugkocht
Klassiekers

Deze klassiekers zijn echt goedkoop, maar dan moet je zelf goed kunnen sleutelen
Reportage







